Президент, Кабмін, Рада: хто головний в Україні?

Хто головний в країні -п резидент, Кабінет міністрів України чи Верховна Рада України? Про це пише liga.net.

1.Кандидати в президенти часто обіцяють підвищити зарплати і пенсії. Чому у всіх погана пам’ять?
Такі обіцянки – спектакль для виборців, але перевірений і ефективний інструмент у боротьбі за голоси. Пенсії та зарплати – зовсім не в зоні відповідальності президента. За соціально-економічні питання в Україні відповідає Кабінет міністрів, на який президент в теорії має дуже незначний вплив. Глава держави може рекомендувати парламенту дві кандидатури міністрів: закордонних справ і оборони. Кандидатуру прем’єр-міністра теж подає президент, але тільки ту, яку запропонувала коаліція в Раді. Останнє слово за все

2.Зниження комунальних тарифів на комуналку теж не буде?
У команді президента Володимира Зеленського вже пояснили, що тарифи – не прерогатива президента. “Обіцяти, що зниження відбудеться через день, два чи три після інавгурації, було б неправдою. Це непростий, важкий процес”, – прокоментував на наступний день після другого туру виборів глава партії Слуга народу Дмитро Разумков.

І це правда, вплинути на зниження тарифів президент може дуже опосередковано. Тарифи для споживачів встановлює незалежний (по ідеї) регулятор – Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКУ).

3.А “долар по вісім”, ну хоча б “стабільно по 25” – це до президента і його команді?
І знову немає. З 2015-го в Україні діє плаваючий обмінний курс, який залежить від попиту і пропозиції на іноземні валюти в Україні (в середньо- і довгостроковому періоді), кажучи іншими словами – ринку. Національний банк України кожен робочий день встановлює офіційний курс гривні до іноземних валют, але навіть на цей показник президенту вплинути складно. Глава НБУ призначається Верховною Радою за поданням президента, але на семирічний термін. Оскільки Яків Смолій очолив Нацбанк тільки в 2018 році, його повноваження закінчаться вже після президентського терміну Володимира Зеленського.

4.За що тоді взагалі відповідає президент?
Тільки за три напрямки: курирує зовнішню політику, відповідає за нацбезпеку і оборону і є Верховним Головнокомандувачем ЗСУ. Кадрові повноваження президента обмежені. Крім двох міністрів, він може призначати вище командування армії (навіть Нацгвардія і Внутрішні війська не береться до уваги), половину складу Ради Нацбанку, третина складу КСУ, секретаря РНБО. Більшість інших кадрових рішень, аж до глав СБУ і ГПУ, він зобов’язаний утверджувати в Раді.

З інших повноважень у президента є можливість вносити в парламент свої законопроекти і ветувати прийняті депутатами закони. Однак навіть його право вето не остаточне: Верховна Рада може його подолати, якщо збере 300 голосів.

Звичайно, президент може розпустити Раду і оголосити дострокові вибори. Але для цього потрібні вагомі підстави. Інакше це рішення може бути оскаржене в Конституційному суді України – як у випадку із Зеленським і нинішньою Верховною Радою.

5.Виходить, що Верховна Рада – важливіше президента?
В Україні парламентсько-президентська форма правління. Так що в теорії – так. Якщо дуже коротко, то Рада – єдиний орган влади, який може приймати закони аж до зміни Конституції. Раз на рік депутати стверджують головний фінансовий документ країни – держбюджет, в тому числі і оборонний. Рада контролює, кого і на які посади хоче призначити президент, чим займається уряд. Коаліція фракцій прямо бере участь у формуванні Кабміну. І саме коаліція подає президенту кандидатуру прем’єра.

В українській практиці президент майже завжди контролює численну фракцію у Верховній Раді, плюс у нього є майже абсолютний вплив на обласні адміністрації. Тому в українській практиці президент і прем’єр-міністр знаходяться в конфлікті.

6.А що можуть прем’єр-міністр і Кабмін?
Кабінет міністрів – це вищий орган в системі виконавчої влади. Прем’єр-міністр подає Верховній Раді кандидатури міністрів (крім оборони та закордонних справ, це право президента). Саме Кабміну слід адресувати питання економічного розвитку та розміру зарплат і пенсій. Кабмін займається державною економічною політикою, управляє об’єктами держвласності, обслуговує держборг. На ньому – фінансова, податкова, митна, аграрна політика, вся соціалка і т.д.

Від того, наскільки компетентний Кабмін, його взаємодії з Радою і президентом і залежить якість життя українців.

7.Хочете сказати, майбутні вибори до Верховної Ради навіть важливіше президентських?
У новому складі Верховної Ради складеться коаліція фракцій, яка потім сформує новий же Кабінет міністрів і затвердить для нього програму реформ. Наскільки це важливо – вирішувати самим виборцям. Традиційно інтерес до парламентських і місцевих виборів значно нижче, ніж до президентських. Як видно з розподілу повноважень у владі – даремно.

8.Чому українці на вибори президента ходять охочіше, ніж на вибори в парламент?
Українці звикли дивитися на владу персоніфіковано, пояснив LIGA.net політолог Петро Олещук: “Більшості громадян нецікаво заглиблюватися в усі ці політичні розклади. Їм потрібен один чоловік, який буде за все відповідати, щось на зразок царя. Тому весь час увага до виборів президента досить висока, до парламентських – вже нижче, а в органи місцевого самоврядування – взагалі мінімальне. Хоча саме вони найважливіше для кожного українця. Президент місцеві водопроводи Не прокладати “.

9.Чи є шанс, що після виборів нова Верховна Рада і Кабмін будуть якісніше?
За партійними списками видно, що ряд перспективних партій почули запит суспільства на оновлення влади. Слуга народу і Голос, наприклад, вирішили не брати в списки тих, хто вже був депутатом. Якщо обидві партії потраплять до нового парламенту – вже це забезпечить значне оновлення (детальний аналіз списків від LIGA.net: Слуги народу – тут, Голоса – тут).

“Інша справа, наскільки це оновлення буде якісним. І як нові фракції зможуть співіснувати в парламенті”, – вважає Олещук. Проблема номер два: поспішаючи розпустити Раду, Зеленський не виконав обіцянку провести вибори за новими правилами. Мажоритарка залишається, а партії поки ретельно приховують кандидатів в округах. З високою часткою ймовірності найодіозніші політики і люди олігархів будуть обиратися саме там.

Залишити відповідь