Скільки отримують вчителі в Луцьку

“Зароблятимуть більше ніж професори в університеті!” “Працюєш, працюєш, а доходів, як в бомжа!” “Крохобори в освіті. Жоден не може отримати просто за працю, звання, категорії. На все такса!” “Мені з 32 роками стажу було соромно сказати, яка в мене зарплата!” ” Припиніть прибіднятись. Бо гидко!” Це невеличка вибірка з численної кількості коментарів, які одразу ж з’являються під публікаціями ІА “Конкурент” щодо вчительських зарплат. Та й загалом після гучних заяв уряду про підвищення зарплат педагогам будь-яка згадка на цю тему завжди викликає гучний резонанс і, як бачимо, різні думки. Хтось нарікає на зарплати освітян, а інші їм апелюють: не прибідняйтесь.

ІА “Конкурент” вирішило розібратись,чи всі категорії вчителів відчули “покращення” у високих зарплатах, якою є зарплата молодого вчителя та від чого залежить її розмір.

ПЕРЕДІСТОРІЯ

На збільшення вчительського заробітку вплинуло як зростання зарплати для всіх бюджетників на 10,1 %, так і додаткове збільшення посадового окладу вчителів на 10 % та підняття мінімального порогу надбавки за престижність до 5 %. Раніше такий поріг взагалі був відсутній.

Окрім цього, уряд передбачив, що за підсумками виконання державного бюджету України за перше півріччя 2018 року буде розглянуто питання щодо підвищення з 1 вересня 2018 р. посадових окладів інших категорій педагогічних та науково-педагогічних працівників ще на 10 %. Йдеться про вихователів дитсадків, майстрів у професійно-технічних навчальних закладах та інших.

ВЧИТЕЛЬСЬКИЙ ХЛІБ, АБО ЩО ВПЛИВАЄ НА ЗАРПЛАТУ ПЕДАГОГА

Загалом оплата праці вчителів здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти від 15 квітня 1993 р. № 102.

Нарахування відбуваються, зважаючи на встановлені ставки зарплати з урахуванням підвищень, фактичного обсягу педагогічної роботи, доплат та надбавок.

Якщо говорити більш детальніше, то існує єдина тарифна сітка (ЄТС), яка містить 23 розряди. Ця сітка формує оклад всіх працівників країни (зокрема й педагогів). Важливим елементом ЄТС є тарифний розряд, який визначається професією робітника та його навичками в ній. Чим більше навичок та умінь у вчителя, тим більший тарифний розряд. Вчителі всіх спеціальностей мають тарифний розряд від 10 до 14, залежно від освітнього рівня та кваліфікаційної категорії.

Надбавки:

Впливає на розмір зарплати й фах учителя. Адже може бути вчитель фізкультури, який не перевіряє зошитів, а може бути вчитель української мови та літератури, який до ночі перевіряє учнівську писанину, за що отримує надбавку.

Окрім цього, надбавки можуть бути за престижність праці, класне керівництво, завідування навчальними кабінетами, майстернями, навчально-дослідними ділянками, “агентство” нової української школи та ін.

Відповідно до ЗУ “Про освіту”, є й щомісячні надбавки за вислугу років у відсотках до посадового окладу залежно від стажу педагогічної роботи у таких розмірах: понад 3 роки – 10 %; понад 10 років – 20 %; понад 20 років – 30 %.

За новими правилами надбавка за престижність педагогічної праці має встановлюватися керівником закладу всім педагогічним працівникам у граничному розмірі мінімум 20 % до 30 % посадового окладу. Але підвищення розміру надбавки до 30% розмежовано у часі залежно від посад педагогічних працівників, типів закладів освіти, предметів навчального плану.

Атестація:

Варто згадати, що суттєво на заробітну плату, на її підвищення впливає атестація педагогічних працівників, яка відбувається в черговому режимі: раз у п’ять років. Або позачерговому: раз в два роки. Для прикладу, вчителі, учні яких займають перші місця на олімпіадах, можуть атестуватись в позачерговому режимі. За результатами атестації встановлюються такі кваліфікаційні категорії: “спеціаліст”, “спеціаліст II категорії”, “спеціаліст І категорії”, “спеціаліст вищої категорії”.

Також у межах цієї ж атестації присвоюються педагогічні звання:

  • “старший учитель”;
  • “старший викладач”;
  • “старший викладач допризовної підготовки”;
  • “майстер виробничого навчання II категорії”;
  • “майстер виробничого навчання І категорії”;
  • “вчитель-методист”, “викладач-методист”;
  • “викладач допризовної підготовки”;
  • “вихователь-методист”;
  • “старший вожатий-методист”.

“Якщо категорія – це пріоритет учителя, який атестується в черговому режимі, то на звання може подавати тільки керівник закладу освіти на основі рішення педради”, – пояснила деякі тонкощі начальник управління освіти Луцької міської ради Зіновія Лещенко.

Отож, на розмір вчительської зарплати впливає чимало факторів. У просторах Інтернету на “освітянських” сайтах можна знайти навіть так звані онлайн калькулятори, завдяки яким можна порахувати зарплату вчителя за певними критеріями.

ЗАРПЛАТИ ПІДВИЩИЛИ, А ЗА ГРОШІ ЗАБУЛИ?

Зіновія Лещенко каже, що забезпечити вчасну виплату зарплат луцьким вчителям не вдалося би без допомоги міської ради.

“Якби не Луцька міська влада, то в нас 5 закладів освіти станом на 1 вересня 2017 року і до сьогодні були б без заробітної плати. Тому що з державного бюджету на зарплату педагогічним працівникам, які фінансуються з держбюджету, не вистачало майже 52 мільйонів гривень. Ось цей провал надала міська рада”, – сказала Зіновія Лещенко.

Зі слів чиновниці, коли було оголошено урядом про підвищення на 10 % заробітної плати, знову ж таки грошей на це з держбюджету ніхто не дав. Тоді ж міська рада шукала кошти у луцькій казні, аби забезпечити вчителям це обіцяне вищим ешалоном влади підвищення.

З відповіді управління освіти на запит ІА “Конкурент” стало відомо, що у 2017 та у 2018 роках надбавка за престижність праці луцьких педпрацівників виплачувалась у граничному розмірі 20 %.

Заробітна плата з нарахуванням вчителям шкіл (гімназій, ліцеїв, інтернатів, спеціалізованих шкіл) у 2017 році становила 280 392 274 гривні, а середня кількість педагогів складала 2 417 осіб та було 2605, 75 ставок.

Тобто, якщо умовно розділити ці кошти на вчителів, то в середньому виходить, що в місяць один вчитель отримував орієнтовно 9,6 тисяч гривень. Однак якщо від цієї суми відмінусувати всі податки, то вийде ще менше – в середньому 7,7 тисяч гривень.

Щодо ставок, то тут та ж історія. Якщо розділити кількість ставок на орієнтовну кількість вчителів, які працювали минулого року, то виходить, що на одного вчителя припадала приблизно 1,078 ставки.

Загальна сума зарплати з нарахуваннями для луцьких педагогів у січні-березні 2018 року становила 69 888 780 гривень, а середня кількість вчителів – 2 458 осіб. Якщо розподілити цю суму на кількість вчителів, виходить, що одному вчителеві за один місяць роботи орієнтовно нараховували 9,5 тисяч гривень. Однак, якщо від цією суми забрати вирахування на податки, то виходить, звісно ж, значно менше – біля восьми тисяч гривень.

Те ж саме зі ставками, яких у січні-березні цього року було 266, 25 .

Якщо розділити їх між кількістю вчителів, які працють в школах міста, то виходить, що один вчитель орієнтовно мав у цей період 1,085 ставки.

Можна проілюструвати розмір вчительських зарплат на якихось конкретних прикладах. Скажімо, вчитель фізкультури із солідним стажем роботи в 25 років, який є спеціалістом вищої категорії та має педзвання “вчитель-методист”, при тижневому навантаженні в 25 годин матиме зарплату приблизно 8,5 тисяч гривень.

Звісно ж, ці цифри є приблизними, і варто розуміти, що кожен вчитель залежно від стажу роботи, фаху, звання та інших факторів має трохи іншу зарплату.

Тому очевидно, що вплив багатьох факторів на нарахування зарплати педагога варіює її від звичайної мінімалки до зарплати з багатьма надбавками. І говорити, що всі вчителі отримуватимуть 5, 10 чи 15 тисяч гривень не зовсім правильно. Адже кожному учителеві залежно від вище зазначених факторів виплачується зарплата в різному розмірі.

***

Урядовці продовжують декларувати подальше збільшення заробітних плат для українських вчителів. Однак це може відбуватись двома шляхами: або влада завдяки держбюджету осилить виконання своєї обіцянки, або ж (як показує практика) ця місія ляже вантажем “на плечі” місцевих бюджетів.

У Луцьку кажуть, що ситуацію поки контролюють і вчителі щомісяця й без “затримок” отримують свої гроші за працю: хтось менше, а хтось більше.

Тобто конкурентні зарплати отримують ті, хто не просто ходить на роботу, а працює над своїм професійним зростанням та вдосконаленням й вдало проходить педагогічну атестацію. Хоча, подейкують, що вчителі нарікали, що й навіть на цьому поприщі педагогічної атестації існували свої корупційні схеми. Є надія, що сучасні порядки нової української школи викорінять будь-які прояви корупційних ризиків. Поки ж з реформою освіти вирішили заодно провести й реформу учительських гаманців, аби працювати вчителем знову було не лише почесно, а й престижно.

Автор:Юлія ОСТАПОВИЧ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.