Зниження тарифів на проїзд: реальні обіцянки Поліщука чи черговий прояв популізму

У Луцьку на п’ятнадцяти маршрутах руху громадського транспорту проводиться перевірка з вивченням економічної обґрунтованості вартості квитка у 4 гривні.

Про це днями у прямому ефірі на телеканалі «Аверс» заявив виконувач обов’язків очільника міста Ігор Поліщук.

Зокрема, він заявив, що вартість проїзду з 3 до 4 гривень підняли без економічного обґрунтування і на основі вимог перевізників 5 маршрутів. Тому Ігор Поліщук з екрану телевізорів поспішив запевнити майбутніх виборців, що якщо він виявить, що вартість є менша, ніж 4 гривні – то проїзд у маршрутках може подешевшати.

«Вартість проїзду в громадському транспорті Луцька підняли на основі 5 маршрутів із 29. А питання потрібно було змістовно вивчити. Два тижні тому відбулася зустріч із перевізниками. Зауважу, що я, представники фракції «УКРОП» у міській раді й інші депутати були проти здорожчання вартості квитка. Це тому, що не було змістовного економічного обґрунтування, адже будь-яка ціна має свої складові: оплата праці, паливно-мастильні матеріали, податки, ремонті роботи, інвестиційна складова тощо. Тому ми проаналізуємо не менше 15 маршрутів і робитимемо відповідні висновки», – заявив Ігор Поліщук.

Зрештою, він запевнив що, якщо вартість на проїзд необґрунтована – то є можливість її знизити. Однак, у який спосіб — ані слова.

Тим не менше, Ігор Поліщук не зауважує того, що його політсила, коли постало питання підняття вартості проїзду, мала можливість повпливати на цей процес.

Ми вже повідомляли про те, як підняття вартості проїзду у маршрутних таксі Луцька вдарила по кишенях громадян.

Якщо пригадати період, коли перевізники почали активно тиснути на міську раду і вимагати збільшення вартості проїзду, то саме в цей час до влади прийшла нова команда УКРОПу. Тож т.в.о. міського голови Ігор Поліщук, отримавши віжки, став активно змінювати не лише заступників, а й склад виконавчого комітету. Також нова «професійна команда» взялась впроваджувати власні правила гри. Активно критикуючи своїх попередників, Ігор Поліщук не оминув питання підняття вартості проїзду.

Ще 4 квітня під час засідання «бюджетної» комісії Луцької міськради Ігор Поліщук заявив, що вирішив детально перевірити всі складові вартості проїзду в громадському транспорті міста. Він наголосив, що перевізники не показали достовірних розрахунків.

«Я не підтримую рішення, яке прийняли на виконкомі. Бо є для того, аби піднімати вартість проїзду в громадському транспорті міста, то необхідно побачити всі складові, опираючись на які формується ціна. А це паливо, оплата праці, пасажиропотік, податки тощо… ми якнайшвидше зустрінемося з усіма перевізниками та вимагатимемо від них детального пояснення та розрахунків», – запевняв Ігор Поліщук.

З того часу пройшло більше місяця, однак окрім гучних заяв «нової команди» справа не зрушила з місця. Наголошуючи на тому, що ціну на проїзд у луцьких маршрутках підняли поспіхом і без належного економічного обґрунтування — Ігор Поліщук досі не спромігся знайти компроміс з перевізниками.

«Луцька міська рада може переглянути позицію щодо підняття вартості проїзду в маршрутках», – обіцяв Ігор Поліщук під час перших ефірів на телебаченні у якості новоспеченого т.в.о. міського голови.

Та далі цього справа так і не пішла. Вже на початку травня на сайті Луцької міської ради було опубліковано розгорнуте інтерв’ю з Ігорем Поліщуком, у якому він розповів про плани його «професійної» команди.

Зокрема, він відмітив, що міські перевезення — це загальнодержавна проблема, натякаючи на те, що місцева влада не має на це впливу. Однак, у статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» чітко вказано, що організація пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування покладається виключно на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту. Саме міськвиконком затверджує мережу і паспорти міських автобусних маршрутів. Варто також нагадати і про 35-у статтю цього закону, де чітко прописано, що Правила користування міським пасажирським автомобільним транспортом затверджуються також органом місцевого самоврядування. Таким чином, виконком визначає порядок проїзду і оплати, права та обов’язки пасажирів.

Тим не менше, Ігор Поліщук наголосив, що «Міські перевезення залишають бажати кращого, але це загальнодержавна проблема».

Виявилось, що Ігор Поліщук таки мав нараду з власниками маршруток, які підняли ціну до 4 гривень. Однак після цього він озвучив лише одну пропозицію — місто має переходити на електротранспорт.

«Навіть чотири гривні, які затвердив попередній виконком, забагато. Реальних підстав для такої ціни не було. Думаю, члени оновленого виконкому більше не підуть на необгрунтоване підвищення ціни проїзду. Звісно, якщо не виникне економічних причин. Бо тоді від цього нікуди не дінешся. Не можна не сприймати реальність такою, якою вона є. Але наразі економічної аргументації для 5 гривень немає. Тому, поки я виконую повноваження міського голови, необгрунтованого підвищення вартості проїзду не буде», – обіцяв у інтерв’ю Ігор Поліщук.

І це в той час, як у Запоріжжі місцева влада знайшла важелі впливу на перевізників — у місті започаткували жорсткий контроль за якістю перевезень і вже почали розривати договори з недобросовісними транспортниками.
Стає очевидним, що Ігор Поліщук зі своєю командою «професіоналів» здатен лише займатись популізмом і роздавати порожні обіцянки. Адже він, як юрист, вже зрозумів, що юридичних важелів для скасування рішення виконкому про підняття вартості проїзду — немає. Оскільки виконком не має таких повноважень — скасувати рішення того ж таки виконкому, хоч і іншого складу. Звісно, можна в судовому порядку, однак це ніяк не логічно, що міська влада буде оскаржувати своє ж рішення, а перевізники — той поготів не будуть судитись, адже зацікавлені в протилежному.

Інший варіант, якщо Антимонопольний комітет засумнівається в обґрунтованості ціни, знайде причини, винесене приписи та поставить вимоги переглянути граничну межу тарифів на проїзд у маршрутних таксі Луцька. Та схоже — новоспечений т.в.о. міського голови Ігор Поліщук такий варіант навіть не розглядає. А поволі натякає лучанам, що вже слід дякувати оновленому виконкому за те, що вони не підуть на підвищення тарифів до 5 гривень. Мовляв, поки що на те немає економічних причин. Тим не менше, запевняє — поки він буде при владі у Луцьку — необгрунтованого підвищення вартості проїзду не буде… Як і зниження.

Тому заяви Ігоря Поліщука щодо потенційно можливого зменшення вартості проїзду в маршрутках Луцька — є типовими популістичними обіцянками, які не мають юридичного підгрунтя.

Антон СТАШЕВСЬКИЙ

Залишити відповідь