Помилкове і шкідливе: експерт про обмеження доступу до сесій Волиньради

Волинська обласна рада

У Волинській обласній раді зареєстровано проект рішення «Про порядок доступу до засідань сесії Волинської обласної ради», автором якого є депутат обласної ради Володимир Кучер. Юрист Андрій Осіпов вважає цей документ помилковим і шкідливим.

Текст відповідного документу оприлюднено 31 серпня на офіційному сайті Волинської облради, – пише сайт Ні корупції.

Проектом, зокрема, передбачається суттєве обмеження доступу до засідань через запровадження принципу двоступеневого запрошення.

Так, особа, яка має намір бути присутньою на пленарному засіданні обласної ради, не пізніше ніж до 16:00 години  за два робочих дні до початку проведення пленарного засідання сесії обласної ради має подати в облраду відповідну заяву. Потім ця заява буде зареєстрована і розглянута з метою включення особи до списку «з урахуванням технічної можливості розміщення у сесійній залі обласної ради».

Жодних інших критеріїв відбору людей до списку не вказується. Якщо все гаразд і, зокрема, місць вистачатиме, керуючий справами облради має повідомити осіб, що включені до списку, про можливість бути присутніми на пленарному засіданні ради.

За своїми службовими посвідченнями або документами, що посвідчують особу, до сесійної зали облради можуть проходити працівники ради, голови Волинської обласної ради попередніх скликань, працівники Волинської ОДА, народні депутати України та їх помічники, депутати місцевих раз і їх помічники; представники акредитованих ЗМІ, керівники та їх заступники органів СБУ, прокуратури, Нацполіції та судів.

Крім того, поза списком на засідання сесії обласної ради можуть проходити запрошені посадові особи органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади, інших державних органів, установ, представники профспілкових та громадських організацій, трудових колективів, ЗМІ, керівники КП, установ, організацій спільної власності територіальних громад області, громадяни.

За словами виконавчого директора Smart Solutions Law Group та експерта Інституту Політичної Освіти Андрія Осіпова, якщо проект від Володимира Кучера ухвалять, то в раді з’явиться три групи відвідувачів:

– особи, які заявили про бажання відвідати сесію за попередньою заявою, при умові включення до відповідного списку;

– особи, які відвідують раду поза списком;

– особи, яких включено до списку запрошених.

«Свої наміри депутат Кучер В.Г. пояснює піклуванням про безпеку в роботі обласної ради та посилається на військовий стан у державі», – зазначає експерт і додає, що дбати про безпеку потрібно не обмежуючи участь громадян у засіданнях ради, а шляхом створення належного контролю відвідування будівлі.

«Погодьтеся, що доступ до приміщення обласної ради та доступ до засідань ради – це є дві різні речі. Якби депутат Кучер пропонував, з огляду на небезпеку терористичних нападів, проводити більш ретельний догляд на вході до адміністративного приміщення ради, то я міг би його зрозуміти. Але ж його цікавить лише засідання ради. Саме відвідування громадянами цих подій він пропонує ускладнити. При цьому його не цікавлять процедури доступу до засідання постійних комісій чи колегії ради (які до речі проводяться в межах сесії облради), його метою є обмежити доступ не бажаних осіб на пленарне засідання», – зазначає Андрій Осіпов.

За словами експерта, жодна місцева рада в Україні, в т.ч. і Волинська обласна рада, не може проводити закритих засідань. Проведення закритих засідань може бути здійснено лише з підстав, які прямо визначені в законі. Таких підстав на сьогодні для місцевих рад не існує.

Крім того згідно із вимогами ч. 17 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Ця норма закону визначає, що доступ громадян до засідань ради може обмежуватись лише на підставі закону. Отже, питання про заборону доступу на засідання не можна врегульовувати рішенням самої ради.

Андрій Осіпов також зазначає, що проект рішення, який внесений депутатом Кучером суперечить регламенту Волинської обласної ради. І лише цієї обставини достатньо, щоб встановити протиправність положень проекту рішення та недотримання обов’язків депутата, які визначені у ст. 18 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Водночас, каже Осіпов, запропонований проект рішення створює перешкоди в діяльності ЗМІ.

«Право на вільне відвідування засідань облради пропонується надавати лише акредитованим журналістам. Усі інші мають проходити двоступеневу процедуру погодження нарівні із громадянами, які хочуть відвідати засідання ради. Це пряме порушення прав на свободу преси, оскільки право журналіста на висвітлення роботи органу влади не може бути обмежено наявністю чи відсутністю акредитації у такого журналіста», – наголошує експерт.

Насамкінець, каже експерт, проект депутата Кучера передбачає можливість видалення присутніх громадян із зали за порушення порядку.

«За цим проектом, охорона може вивести будь-кого, чия позиція не подобається головуючому, працівникам апарату ради чи самим охоронцям. Натомість, регламент Волинської обласної ради, який має вищу силу в питаннях організації сесії ради, визначає, що видалення може застосовуватись лише за рішенням ради. Тобто, за регламентом, для видалення громадянина потрібне мотивоване рішення, що підтримане щонайменше 33 голосами присутніх депутатів», – говорить Осіпов.

Загалом експерт називає проект рішення «Про порядок доступу до засідань сесії Волинської обласної ради», автором якого є депутат обласної ради Володимир Кучер, помилковим і шкідливим.

«Депутати забули, що вони є лише представниками громади, вони проводять сесії та засідання не для себе і своїх інтересів. Це публічна і відкрита подія, під час якої вирішуються питання громадян. І ці засідання оплачені грошима (податками) цих громадян. Тому цілком логічно, що громадяни повинні мати повну інформацію про роботу ради. Має бути забезпечено можливість вільного доступу до сесій ради. Обмеження можуть бути лише з підстав, визначених у законі. Також важливо зрозуміти, що якщо кількість громадян, які бажають взяти участь у засіданні ради, перевищує технічні показники зали засідань, має бути прийнято рішення про обрання іншого, більшого за розмірами приміщення для розгляду резонансного питання, вирішено питання про надання слова представникам груп громадян, які прибули на засідання, забезпечено транслювання перебігу засідання в холі ради та на межі будинку. Тоді це дійсно буде засідання для людей і в інтересах громади», – резюмує експерт.