Ціна мандату: скільки і як Констанкевич витратила на вибори

1

Виборча кампанія на окрузі №23 обійшлася переможцю Ірині Констанкевич (УКРОП) у півмільйонна гривень.

Про це йдеться у звіті руху “Чесно”.

Нагадаємо, 17 липня відбулися проміжні вибори на семи округах.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ ПРО ВИБОРИ НА ВОЛИНІ

Як повідомляє “Чесно”, зЗагалом вибори у всіх семи округах офіційно обійшлися кандидатам у 21,6 млн грн, при цьому до ЦВК надійшли звіти 78,26% звітів усіх основних кандидатів (перша десятка за кількістю отриманих голосів у кожному окрузі). Найдорожчими виявилися кампанії у Дніпрі та Чернігові, де було витрачено по 6,5 млн грн. На Франківщині та Полтавщині витратили приблизно по 2,5 млн грн, трохи менше 2 млн грн у Херсоні.

Спокійний Волинський округ опинився на передостанньому місці з 1,1 млн грн, а цифри по Луганську виглядають зовсім вже неправдоподібно – вочевидь, близькість воєнних дій створює сіру зону і для політичних фінансів. Зрештою, з 10 звітів на Луганському окрузі вдалося отримати лише три – абсолютно найгірший результат на цих довиборах.

Тенденція витрат за округами загалом проста – більше витрачають грошей там, де боротьба є запеклішою. Суттєвим винятком є Франківський округ: Сергій Насалик, розраховуючи на власний політичний авторитет та авторитет брата-міністра, вирішив особливо не витрачатися і зрештою програв боротьбу заїжджому конкурентові з УКРОПу.

Без суттєвої суми на виборчому рахунку виграти вибори в мажоритарному окрузі нереально. Втім, великі гроші не завжди гарантують перемогу. У трьох із семи випадків кандидат, що витратив найбільше, в кінцевому підсумку програвав кампанію. У Полтаві Олексій Рябоконь зазнав поразки від Руслана Богдана, який спирався на сильний у цьому регіоні бренд “Батьківщини”. Загід Краснов у Дніпрі витратив лише трохи більше за волонтерку Тетяну Ричкову, але слід пам’ятати, що на користь останньої зняла свою кандидатуру одна з фавориток – представниця УКРОПу Оксана Томчук, кампанія якої була однією з найактивніших у окрузі.

2

Залежно від округу виборча тактика кандидатів також змінюється. У більш сільських округах, на Волині та на Полтавщині, суттєво менше використовується телебачення (17,25% та 5,34% витрат відповідно), зате активно поширюється друкована агітація, як через друковані медіа, так і через роздаткові агітаційні матеріали. Витрати на зовнішню рекламу були непропорційно високими у Дніпрі – 18,5% від усіх витрат, тоді як у інших округах на білборди йшло менше 10% виборчого бюджету.

Представниця УКРОПу Ірина Констанкевич, що в умовах відсутності конкуренції “взяла” волинський округ, розподілила свої витрати досить рівномірно – 43,5% виборчого фонду пішло на ЗМІ, 26,3% пішло на друковану агітацію, ще 30,2% на інші витрати. Як передбачало “Чесно”, витрат на зовнішню рекламу кандидатка не показала, незважаючи на активне використання бігбордів – цю частину кампанії було оплачено за рахунок коштів афілійованого фонду Ігоря Палиці “Тільки разом”, в якому Констанкевич є заступницею голови.

Вибори на мажоритарних округах залишаються задоволенням для багатих – вирішальну роль у більшості округів відіграли гроші самих кандидатів, або підтримка великих спонсорів. У трьох округах (Івано-Франківщина, Луганщина і Чернігівщина) перемогли люди, що мають власний бізнес, а ще у двох (Волинь та Дніпро) – люди, що мають підтримку місцевого великого бізнесу. Лише у двох випадках (Полтава та Херсон) вартість кампанії вдалося дещо знизити за рахунок використання популярного партійного бренду.

1