Луцьк і реклама: коли місто позбудеться недолугих вивісок

2

Ще в травні міська рада ухвалила Концепцію розміщення та розвитку зовнішньої реклами та вивісок у Луцьку, яка повинна звільнити древнє місто від недолугих та надто яскравих вивісок. Цим документом обіцяють вирішити одвічну проблему – засилля реклами, яке просто нівелює історичну цінність Луцька.

То що ж передбачає цей документ та як швидко вдасться втілити його приписи у життя дізнавалася Віталія Сахнік для Волинь 24.

ЗАБОРОНЯТЬ «АГРЕСИВНО-АТАКУЮЧУ» РЕКЛАМУ

У концепції зазначається, що центральна частина міста «не повинна перевантажуватися зовнішньою рекламою великих розмірів, а лише доповнюватись виваженими естетичними її акцентами». У центрі міста рекомендують використовувати сучасні світлові малогабаритні конструкції. А зовнішня реклама на будинках, на думку авторів документу, «не повинна вступати у візуальний конфлікт з архітектурою».

Загалом же чиновники ставлять такі вимоги до засобів зовнішньої реклами: естетична гармонізація з візуальними характеристиками міського середовища; образна, стильова та декоративна виразність; цілісність композиційного та об’ємно-просторового вирішення, обґрунтованість розташування; функціональна та технологічна відповідність; стильність та тематичність вирішення вивісок з врахуванням історичної особливості кожного будинку на території історико-культурного заповідника.

1

Також підприємцям заборонили «агресивно-атакуючі» методи впливу, наприклад, встановлення рекламних носіїв близько один до одного. Тим часом використання виносних засобів дозволяється лише у разі «неможливості відображення інформації стаціонарними засобами».

Також «Порядок розміщення вивісок у місті Луцьку», ухвалений на тій же сесії міської ради, передбачає, що в межах історичного центру Луцька «заохочується виконання вивісок з природних матеріалів (метал, кераміка, смальта, цінні породи дерева, камінь, скло), а також використання технік (ковальство, литво, гравіювання, різьба, вітраж, гутне скло, емалі, розпис, мозаїка та ін.)».

Втім, жодної конкретики щодо термінів заміни вивісок та зовнішньої реклами в обох документах немає.

ЧИНОВНИКИ КАЖУТЬ, ЩО НЕ ВСЕ ТАК ПРОСТО І ШВИДКО

Перший заступник Луцького міського голови Тарас Яковлев зауважив, що в місті є величезна проблема з засиллям реклами. Власне, для того, щоб її вирішити, і була ухвалена Концепція розміщення та розвитку зовнішньої реклами та вивісок. В першу чергу, з його слів, планують змінити вигляд вулиць Лесі Українки, Винниченка та проспекту Волі.

2

«На сьогодні є бажання та механізм, як з цим боротись. Ця робота непроста, інколи можуть виникати скандали. Але не будуть підприємці виконувати рішення міської ради, подаватимемо позов до суду», ‒ наголосив віце-мер.

З його слів, боротьба з рекламою уже розпочалась. Зокрема, КП «Луцькреклама» наразі проводить інвентаризацію вивісок у центрі міста. До вересня підприємство планує внести отримані дані в спеціальну електронну базу.

Тарас Яковлев каже, що про терміни виконання концепції говорити рано, мовляв частину вивісок, можливо, потрібно буде міняти через суд. Втім, «левову частку роботи» планують провести до кінця цього року.

Раніше заступник міського голови Сергій Григоренко обіцяв очистити центральні вулиці від неестетичної реклами та вивісок ще до Дня Незалежності.

Натомість заступник начальника управління містобудування та архітектури Луцької міської ради Ярослав Матвіїв запевнив, що навести лад з вивісками не можна до конкретної дати, мовляв це не демонтаж гаражів, тут потрібно перемовини вести з підприємцями.

«Якби ви побачили, якою вулиця Лесі Українки була 30 років тому, ви б її не впізнали. Вона тоді дійсно відповідала духу 19-20 століття, а зараз багато підприємців думають, чим яскравіше, тим гарніше. Багато хто думає, що повністю заклеєний червоним фасад – це красиво, а це насправді дика привабливість. Тому наше завдання – максимально відтворити настрій історичної вулиці», ‒ наголосив посадовець.

Головний художник міста каже, що реконструкція головної пішохідної вулиці – це лише перший крок, а в подальшому варто змінити вигляд фасадів, в чому якраз допоможе наведення ладу з рекламою.

З його слів, з вулиці Лесі Українки приберуть усі кольори, невластиві її архітектурі. Також чиновники проситимуть підприємців, які працюють в одному приміщенні, розробити такі вивіски, аби вони гармонійно виглядали разом. В історичній частині міста в пріоритеті будуть вивіски неяскравих кольорів, букви яких накладаються безпосередньо на фасад будівлі, а не на додаткову основу. Також чиновники подумають, що робити з іноземними літерами у назвах магазинів та закладів. Зокрема, Ярослав Матвіїв вважає, що без них було б краще, однак назви брендів переважно затверджені не на місцевому рівні.

3

Кожен підприємець, який захоче встановити нову вивіску, змушений буде узгодити її вигляд з управлінням архітектури та містобудування.

ДЛЯ КОЖНОГО БУДИНКУ – СВОЇ ПРАВИЛА

Ярослав Матвіїв вважає, що розробляти проекти вивісок та реклами повинні професійні організації, адже наразі цим займаються «дизайнери без мистецької жилки», які йдуть на повідку у замовників.

Заступник головного архітектора міста каже, що наразі триває інвентаризація вивісок, тож невдовзі підприємців проситимуть замінити ту рекламу та вивіски, які вже втратили актуальність.

«Я думаю, що більша частина вивісок буде змінена», ‒ зазначив Ярослав Матвіїв.

Водночас він зауважив, що підприємців ніхто не змушуватиме «ламати усі старі вивіски», мовляв чиновники зважатимуть на складну економічну ситуацію та діятимуть толерантно. З його слів, в законодавстві непередбачена можливість «наїхати» на власників приватних закладів, однак в 21-ому столітті «повинна бути якась саморегуляція».

4

Цікаво, що дизайн та розмір кожної вивіски розглядатиметься індивідуально – все залежить від того, в якій частині міста вона знаходиться та від вигляду самого будинку. Так, якщо у Старому місті вивіски зроблять менш яскравими, то в інших мікрорайонах чиновники не ставлять це собі за мету. «На Соборності заберіть рекламу і місто буде ще страшнішим. Реклама відволікає увагу від сірої брежнєвської архітектури», ‒ підкреслив посадовець.

ПІДПРИЄМЦІ НЕ РАДІ НОВОВВЕДЕННЯМ

Керівник відділення «IdeaBank», що на вулиці Лесі Українки, Оксана Шимоник каже, що про нові правила чує вперше і ніяких вимог щодо зміни вивіски банк поки не отримував. Якщо ж це трапиться, очільник відділення звернеться до львівського керівництва, адже питання реклами у банку вирішують на центральному рівні.

5

Натомість інший підприємець запевнила, що її магазин дещо змінить вигляд фасаду, однак ніхто нічого не робитиме з вікнами, заліпленими яскравою рекламою. Це, мовляв оформлення вітрини, яке ніяк не регламентується концепцією розміщення реклами та вивісок. Зауважимо, що таких «вітрин» у Луцьку чимало.

Жінка припускає, що більшість підприємців не захочуть змінювати вивіски, адже вклали у них гроші. «Міська рада повинна оголосити, що можна і не можна, коли магазин чи якийсь заклад тільки відкривається, а не тоді, коли усі вивіски вже встановлені», ‒ наголосила підприємець.

6