Піші охоронці порядку в Луцьку: є бажання, нема можливості

поліція

У Луцьку вже тривалий час відсутнє піше патрулювання вулиць правоохоронцями. Хоча щодень за порядком у місті стежать два десятки автомобільних нарядів патрульної поліції, рівень вуличної злочинності зростає.

Тож і правоохоронці, і влада, і громадські активісти практично одностайні – відновлення пішого патрулювання вже на часі, – пише Мирослав Ватащук на сторінках IA ZIK.

 

Повернення у лихі  90-ті

Неприємна історія трапилася місяць тому із лучанином Сергієм. До чоловіка у центрі міста – поблизу Свято-Троїцького собору на Театральному майдані – приблизно о 22.00 причепилися понад десяток молодих розбишак. На щастя, тоді все обійшлося.

Однак про подібні історії, зазвичай із сумним фіналом, у Луцьку доводиться чути дедалі частіше.

Підтверджує це і статистика: рівень вуличної злочинності у місті зростає. На запит на інформацію начальник головного управління Національної поліції України у Волинській області Петро Шпига надав відомості про адміністративні та кримінальні правопорушення на вулицях обласного центру та найбільших міст регіону.

Петро Шпига

Петро Шпига

Якщо у 2015 році в Луцьку всього склали 2004 адмінпротоколи, то за сім місяців цьогоріч ця цифра більша майже уп’ятеро – 9,5 тисячі адмінпротоколів. Найбільше з них – це порушення на вулиці, дорозі та парках (понад 4,1 тисячі). Така ж тенденція спостерігається і щодо зростання кількості адміністративних порушень у громадському транспорті, на ринках та у розважальних закладах.

Поліція також фіксує цього року і стрімке зростання вуличної злочинності. Якщо протягом минулого року у громадських місцях у Луцьку зареєстровано 133 кримінальних правопорушень, то протягом січня-липня нинішнього – уже 146. Причому тільки у 12% правоохоронці наразі знайшли підозрюваних.

Прикметно, що понад дві третини злочинів на вулицях Луцька скоєно у вечірній або нічний час – протягом 18.00-06.00.

 

Неприємний бонус «закону Савченко»

Підлила масла у вогонь і ситуація із сумнозвісним «законом Савченко». Нагадаємо, Надія Савченко була одним із авторів закону «Про удосконалення порядку зарахування судом попереднього ув’язнення у строк покарання», згідно з яким суди зобов’язані враховувати засудженим кожен день, проведений у СІЗО, як два дні відбування покарання.

У Державній пенітенціарній службі України на запит про інформацію повідомили, що на підставі «закону Савченко» тільки на Волині на свободу вийшли понад сто зеків.

«Водночас інформуємо, що з установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Волинської області на підставі закону було звільнено 101 особу», – йдеться у відповіді за підписом директора департаменту охорони, нагляду і безпеки, режиму та контролю за виконанням судових рішень ДПтСУ М. Ільтяя.

Загалом в Україні «вольну» отримали майже 6,7 тисячі в’язнів. Чимало з них мотали строк за серйозні злочини. За даними ДПтСУ, звільнені 879 людей, засуджених за умисне вбивство, 564 людини – за умисне тяжке тілесне ушкодження, 15 людей – за злочини проти основ національної безпеки.

 

Піші патрулі і «теорія розбитих вікон»

Тим часом, через розгул вуличної злочинності на сполох б’ють громадські активісти. Адже частково зменшити вагу проблеми можна, відновивши піше патрулювання вулиць.

За словами голови Спілки власників зброї Волині Ігоря Алєксєєва, чи треба відновлювати піше патрулювання – це риторичне запитання.

«Є катастрофічна потреба. Нагальна. Зверніть увагу, що зараз темних провулків дуже багато. Тому повернення пішого патрулювання вулиць є конче необхідним. Кожен лучанин, йдучи увечері, повинен хоча би раз побачити поліцейського. По-перше, це сприяє внутрішньому спокою громадян. А по-друге, і зловмисники, бачачи присутність правоохоронців, будуть стриманіші. Не забувайте про теорію розбитих вікон», – розповів Алєксєєв.

Ігор Алєксєєв

Ігор Алєксєєв

Після перемоги Євромайдану у Луцьку активно до охорони громадського порядку долучилися активісти. Адже наприкінці лютого 2014 року працівників міліції на луцьких вулицях не можна було розшукати навіть із вогнем.

Керівник ГШР громадського формування з охорони громадського порядку «Самооборона Волині» Олександр Лєсной розповів, що в Луцьку щодня на нічне чергування заступає одна група швидкого реагування (ГШР). Тобто, 5 чоловік на одному автомобілі. А на свята та вихідні на патрулювання виходять 2-3 ГШР. Відповідно – 2-3 автівки та 10-15 активістів.

Олександр Лєсной

Олександр Лєсной

Після вступу у дію «закону Савченко» специфічної клієнтури у самооборонівців побільшало. «Якщо раніше такого майже не було, то зараз ми затримуємо багатьох, які нещодавно вийшли із місць позбавлення волі», – каже Лєсной і додає, що піше патрулювання вулиць правоохоронцями у Луцьку варто відновити.

Речник громадського формування з охорони громадського порядку «Варта порядку» Олександр Волянюк  зазначив, що їхні активісти долучаються до пішого патрулювання. «Але така необхідність (відновлення пішого патрулювання луцьких вулиць працівниками поліції, – IA ZIK) дійсно існує», – додав він.

Олександр Волянюк

Олександр Волянюк

Про цю потребу говорять і в міськраді. Луцький мер Микола Романюк схвально ставиться до ідеї відновлення поліцією пішого патрулювання міських вулиць. «Але автомобільне не скасовувати», – наголосив луцький міський голова.

 

Є бажання, немє можливості

Водночас у медіа-середовищі думки щодо відновлення піших патрулів різняться. Головний редактор інтернет-видання «Волинь 24» Юрій Ричук не вважає, що піше патрулювання вкрай необхідне.

«По-перше, це зайві витрати грошей з бюджету: поліцейські самі кажуть, що для цього треба набрати додаткових людей. По-друге, це нижча мобільність патрульних. По-третє, ми не в Чикаго. Он пан Вовченко сам каже: «Наразі ж патрульні справляються з усіма викликами, які надходять». Схема роботи яка? Патрульні їздять містом, і в разі виклику прибувають на місце події. Оптимально, мені здається. А хочеться щось вдосконалити – хай краще подумають про велосипедні патрулі», – каже він.

Натомість, журналістка «Громадського радіо» Ірина Мусій підтримує ідею пішого патрулювання.

«Я – за пішохідний патруль, оскільки це безпека. Безпека моя та моїх друзів. Відверто кажучи, я не зовсім безпечно почувалась, коли працювало уже колише піше патрулювання. Але в мене є довіра до патрульної поліції. І я вважаю, що все-таки, працюють вони набагато краще. З ними в місті, хай там що не говорять, безпечніше. Але трапляється, що ввечері доводиться повертатися додому такими провулками, де авто патрульних не проїде», – розповіла Мусій.

Тим часом в управлінні патрульної поліції Луцька заявили про бажання створити піший патруль. Однак для цього особовий склад необхідно доукомплектувати ще близько 40 людьми.

Патрульна поліція Луцька

Патрульна поліція Луцька

 

«Тож наразі цю потребу закрити неможливо. Є можливості, однак не вистачає патрульних. Хоча потреба є. Оскільки в темну пору доби, особливо у літній період, вулична злочинність зростає. Особливо – у святкові та вихідні дні. 80% з них вчиняються в стані алкогольного сп’яніння. Автомобілями патрульна поліція забезпечена краще, ніж людьми, тому екіпажів вистачає, працюють ще в напрямку Цумані, Устилуга та в Шацькому районі.

Повністю забезпечують охорону публічної безпеки в Луцьку, реагують на всі виклики, які надходять службі 102. Можна сказати, що патрулювання автомобілями забезпечує повністю охорону безпеки в місті, однак піші патрулі можуть потрапити туди, куди не заїдуть автомобілі. Так само і велопатрулі. Патрульна поліція зверталась до різних інстанцій з проханням придбати велосипеди, однак наразі велопатрулів у місті немає. Хоча для Луцька, компактного і невеличкого міста, піше і велопатрулювання були б також ефективними способами забезпечення порядку», – повідомили в управлінні патрульної поліції Луцька.

«Разом з тим, є чимало випадків, коли патрульні не надовго залишають автомобілі і можуть пішки заходити в неблагополучні місця. Це закинуті будівлі та об’єкти, де люди можуть вживати алкоголь чи наркотики. Також, коли в місті небагато транспорту, патрульні формуються у піші патрулі і відвідують вокзал, автостанції, парки. Тобто, коли є можливість і коли немає інших завдань, то піше патрулювання в місті здійснюється», – пояснили у патрульній поліції.

Тож поки влада і правоохоронці шукають ресурси для відновлення піших патрулів, стримувати натиск злочинності доводиться автопатрулям та громадським активістам.

Мирослав ВАТАЩУК для IA ZIK