«Бурштинове» рішення Волиньради незаконне, – експерт

бурштин_2

Рішення Волинської облради про надання надр комунальному підприємству «Волиньприродресурс» суперечить чинному законодавству.

Про це заявила експерт Інституту суспільно-економічних досліджень Тетяна Тевкун, – йдеться у матеріалі Аріни Крапки на шпальтах Громадського радіо.

Експерт пояснює, що комунальне підприємство не може наділити себе правом надавати ліцензії іншим суб’єктам на видобуток, так як про це кажуть ініціатори створення КП «Волиньприродресурс». Тому що це не передбачено чинним законодавством. На сьогодні видобуток корисних копалин здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами, який видається підприємством «Держгеонадри», а вже потім відомство самостійно направляє документи на погодження до облради та Мінприроди. Така сама норма є і в Законі України «Про адміністративні послуги».

Щоправда, у двох «бурштинових» законопроектах йдеться про те, що комунальне підприємство може отримати такий дозвіл.

«Проте у законопроектах № 1351-1 та 3035, які наразі є у Верховній Раді, передбачена процедура, за якою суб’єкт підприємництва отримує спеціальний дозвіл на користування надрами, а надалі здійснює поділ ділянок та передає їх для видобутку старателям та старательським артілям. При цьому саме суб’єкт господарювання має організувати роботу так, щоб старателі дотримувались законодавства з видобутку та безпеки праці, і саме він відповідає за це перед контролюючими органами. В цих проектах є деякі розбіжності щодо ділянок надр, які можуть бути надані старателям. У так званому законі «Про бурштин» — це можуть бути будь-які ділянки, а в законі «Про старателів» — лише ділянки надр, які не мають промислового значення», — зазначає Тетяна Тевкун.

Експертка також наголошує на тому, що сьогодні у законодавстві та й у законопроектах будь-яких преференцій комунальному підприємству щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами немає.

«Без аукціону надається дозвіл для геологічного вивчення надр за рахунок коштів державного бюджету. Комунальне підприємство сюди не входить. Тому воно має отримувати спецдозвіл через аукціон. І теоретично на аукціоні з ним можуть конкурувати, проте щодо такої великої ділянки надр може конкурувати лише великий інвестор. Також слід розуміти, що перед видобуванням бурштину необхідно зробити геологічне вивчення та затвердити запаси в ДКЗ. А ця процедура не є прибутковою. Наприклад, для 20 тисяч гектарів це може коштувати декілька мільярдів гривень та розтягнутися на років 3-4, також сам спецдозвіл коштує немалих грошей. Питання, чи є у громади такі кошти і чи слід їх залучати саме на таку діяльність?» — резюмує експерт.

Тому залишається відкритим питання, чи з`явиться ще один такий потужний конкурент КП «Волиньприродресурсу», аби аукціон на отримання спецдозволу був прозором та відкритим. Саме від цього буде залежати доля волинського бурштину.