Волинський підприємець vs Мінінфраструктури: справа в Європейському суді

суд

Волинський підприємець з 2014 року судиться із Мінінфраструктури України: йому не повертають сотні тисяч гривень за безоплатне перевезення пільговиків. До цього призвів чи то випадковий, чи то свідомий саботаж урядовців: в Україні досі не розробили порядок та  механізм компенсації за пільгові перевезення на міжобласних маршрутах в державі.

Майже два роки тому підприємець звернувся із листом до Мінінфраструктури, де вказує, що «за період з липня по грудень 2011 року ним було надано послуг по перевезенню пільгових категорій населення на автобусних маршрутах, які виходять за межі території області (міжобласні маршрути) на понад 150 тисяч гривень…».

У листі бізнесмен пише, що «згідно чинного законодавства, а саме абзацу 2 частини 1 статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» забезпечення організації пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту».

Відповідно до Положення про Міністерство інфраструктури України «Мінінфраструктури України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сферах авіаційного, автомобільного, залізничного, морського і річкового, міського електричного транспорту…»

А частина 2 статті 31 Закону «Про автомобільний транспорт» передбачає, що «органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону».

Тому підприємець у листі просить компенсувати йому 159 тисяч гривень за перевезення пільговиків.

Проте в Мінінфраструтури відмовилися надавати компенсацію. У листі за підписом першого заступника міністра Олександра Маліна йдеться, що «на даний час організатором пасажирських перевезень на міжобласних маршрутах загального користування є Укртранснспекція. Однак на сьогодні жодним нормативно-правовим актом не визначено ні Мінінфраструктури, ні Укртрансінспекцію розпорядниками коштів, на яких покладалось би повноваження зобов’язання забезпечувати виплату компенсацій перевізникам за пільгові перевезення пасажирів на міжобласних автобусних маршрутах загального користування, а також не встановлено сам механізм такої компенсації».

лист1

 

У відомстві повідомляють, що спроби розробити такий механізм були. Зокрема пропонували відшкодовувати людям гроші за пільговий проїзд субвенціями за місцем реєстрації. Натомість на автовокзалах вони б платили повну вартість за квитки. Проте станом на 2014 рік проект «завис»  у Мінсоцполітики, а пільги продовжують діяти самі по собі.

Грошей підприємець так і не побачив, тому в серпні звернувся до Волинського окружного адміністративного суду. Суд відмовився задовольнити позов підприємця. У постанові йдеться, що «на підставі аналізу норм чинного законодавства та встановлених обставин, з урахуванням того, що на Мінінфраструктури України законодавцем не покладено обов’язок щодо компенсації перевізнику коштів за перевезення ними пільгових категорій громадян на маршрутах, які виходять за межі області, воно не є головним розпорядником коштів на зазначені цілі, суд дійшов висновку про відмовленні у задоволенні позову повністю».

Проте бізнесмену вдалося виграти апеляцію. Колегія Львівського апеляційного адмінсуду визнала вимогу компенсувати гроші. «Суд першої інстанції за результатами розгляду справи прийняв постанову, врахувавши лише позицію відповідача, без проведення належного глибинного дослідження всіх необхідних доказів, застосувавши спрощений поверхневий підхід до встановлення фактів», – вирішили львівські судді.

Однак у 2015 році позивач програв у Вищому адміністративному суді. Колегія цього суду вважає, що «судом апеляційної інстанції були неправильно застосовані норми матеріального права, що призвело до невірного вирішення справи», а також, що « чинним законодавством України не визначено обв’язку (повноважень), способу і порядку для проведення відповідачем компенсації перевізнику за надання послуг з пільгових перевезень пасажирів на автобусних міжобласних маршрутах».

лист2лист3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У зв’язку з безвідповідальністю цілого ряду органів державної влади та управління, які в силу своїх обов’язків зобов’язані вирішувати дане питання, підприємець, не знайшовши справедливого рішення в національних судах, подав позов до Європейського суду з прав людини. Свою позицію він мотивує тим, що посадові особи держави проявили халатну безвідповідальність та  неналежним чином виконували свої обов’язки. Маємо очевидний факт  бездіяльності щодо розроблення механізму та порядку компенсації за перевезення пільгових категорій населення на міжобласних маршрутах за всіма категоріями пільговиків.

лист4

Паралельно триває судовий процес щодо компенсації за 2012 рік. За перевезення пільговиків у цьому році підприємцю не заплатили 364 тисяч гривень.

У судах загалом близько 10 справ щодо компенсації пільгових перевезень. Підприємець неодноразово просив дати відповідь, коли розроблять порядок компенсації щодо дітей із багатодітних сімей (саме вони є найбільшою категорією пільговиків). Відповіді нагадують кращі зразки безвідповідального канцеляризму (при потребі відповіді обов’язково оприлюднимо).

Особливо проблема набула катастрофічного характеру протягом 2014-2015 рр. Кількість пасажирів, які користуються правом пільгового проїзду зросла до 40-60% від загальної кількості пасажирів, що перевозяться.