Один день із життя патрульних Луцька

Минув вже майже місяць відтоді, як 165 патрульних поліцейських урочисто склали присягу на головній площі Луцька. З появою на вулицях нового підрозділу в лучан виникло безліч запитань щодо їхньої роботи.

Про те, чим займаються луцькі патрульні, наскільки широкі їхні повноваження і що потрібно знати, коли вас зупинили поліцейські пише Ірина Новосад у виданні Район.Луцьк.

ПРО ГОЛОВНИХ ПОРУШНИКІВ 

По перші враження від роботи патрульних поліцейських відправляємося до Центрального ринку. Там на нас вже чекає черговий екіпаж, який цього дня відповідає за центральну частину міста.

На момент нашого прибуття рядові патрульної поліції Софія Бондар, Василь Федурцо та Олександр Чак уже активно працюють: виписують попередження водіям, які неправильно припаркували авто.

«Це винятково луцьке ноу-хау. Його придумали самі патрульні, запропонували керівництву, вони погодились. Ми виносимо порушникові попередження, записуємо дані автомобіля та вносимо їх у власну базу недобросовісних водіїв. При повторному порушенні ПДР цей транспортний засіб буде евакуйовано, а водія оштрафовано», – розповідає Софія Бондар після завершення обходу серед хаотично припаркованих авто.

64__mg_7481

Найчастіше водії дуже стривожені, коли помічають на лобовому склі таке попередження, тому патрульним доводиться щоразу пояснювати лучанам, що наразі це лише превентивна міра.

«Я ж не став під знаком чи на дорозі, а зупинився на цьому «п’ятачку». Нікому не заважаю, – коментує своє правопорушення водій Федір Калістратович. – Тут скоріше проблема в організації дорожнього руху. Претензії варто висувати міськраді й адміністрації ринку, чому немає додаткових автостоянок. Щодо попередження, то добре, що відразу не штрафують. Взагалі у Луцьку з появою патрульної поліції рух став зовсім іншим, більше порядку».

Лише за півгодини чергування біля Центрального ринку ми помітили близько десяти порушників Правил дорожнього руху. Практично всі заявляють: залюбки паркувалися б у дозволених місцях, але ж їх майже немає навколо базару.

За словами Софії Бондар, найбільше недисциплінованих водіїв ‒ біля міських базарів: Центрального, Варшавського, Північного та авторинку.

ПРО ТЕХНОЛОГІЇ НА СЛУЖБІ 

Просуваємося далі вулицею Глушець. Просто за метр від пішохідного переходу та фактично у другому ряду хтось залишив біле «Рено». Це авто помітили ще здалеку за хвилин двадцять до того, як підійшли до іномарки.

«Водія немає, але будемо на нього чекати, адже тут очевидне недотримання ПДР, – каже Софія Бондар й демонструє, як патрульні реєструють такі правопорушення. – У нас є планшети, де за номером нашого екіпажу можемо подивитися, чи маємо на цей момент завдання. Якщо воно є, то тиснемо на клавішу «Прийняв» і тоді черговий знає, що ми виїхали на місце події. У разі його відсутності, як зараз, ми самі створюємо собі нове завдання. Із стандартного переліку обираємо «Оформлення порушення ПДР», вказуємо місце свого перебування. Тобто, у цей час нам не буде надходити інших завдань».

Після кількох швидких натискань на клавіші планшету Софія Бондар у щойно створену форму вносить дані про автопорушника, система відразу видає ім’я та прізвище власника авто. Сюди згодом потрапить й інформація з постанови: на кого була винесена, який пункт правил порушений, де проживає водій і якого він року народження.

Крім того, система фіксує час прибуття патрульних на завдання. За словами поліцейських, у середньому вони витрачають 5 хвилин на те, щоб дістатися до місця правопорушення.

ПРО НАЙСПОКІЙНІШІ РАЙОНИ, 12-ГОДИННИЙ РОБОЧИЙ ДЕНЬ ТА БЕЗПЛАТНУ КАВУ

Поки Василь Федурцо заповнює постанову, розпитуємо інших членів екіпажу про їхній розпорядок дня.

«О 6:45 ми прибуваємо на роботу, нам проводять інструктаж, розповідають про ситуацію у місті. Далі отримуємо зброю та спецзасоби, обов’язково проходимо медогляд і вирушаємо у визначений квадрат на патрулювання», – розповідає Олександр Чак.

52__mg_7459

Луцьк поділений на 12 квадратів, де щодня патрулює 15 екіпажів. Патрульні щоразу несуть службу в інших квадратах, аби мати цілісне уявлення про те, що відбувається у місті. На чергування заступають групами по двоє у спокійні райони міста, та по три – у райони із більшим навантаженням.

За словами патрульних, найбільше повідомлень надходить у вихідні, у вечірній та нічний час. В середньому за одне чергування екіпаж виїжджає на 10 викликів. Щодо видів правопорушення, то найчастіше сімейні конфлікти стаються на 40-му та в районі залізничного вокзалу, крадіжки скоюють переважно на 33-му, а Правила дорожнього руху традиційно порушують у центрі. Найспокійнішими районами міста поліцейські називають Вишків та Цукровий.

Наш екіпаж сьогодні патрулює на вулицях Глушець, Паркова, Авторемонтній, на Київському майдані, проспекті Волі, вулицях Богдана Хмельницького та Братковського, на Замковій площі і в районі Центрального ринку.

«За свою 12-годинну зміну ми маємо побувати на кожній вуличці в цьому квадраті, обстежити кожен двір, повністю перевірити всю територію», – наголошує Софія Бондар.

Патрульні запевняють, що майже відразу звикли до такого інтенсивного графіку роботи, а інколи у кінці робочого дня навіть відчувають, що енергії вистачило б ще на одне чергування.

Звісно, протягом 12 годин є перерви: тричі за зміну по 20 хвилин. В цей час їх підміняють інші патрулі, тобто, квадрат в жодному разі не залишається без нагляду правоохоронців, стверджують вони. Цікаво, що поліцейські не користуються акцією від деяких місцевих кафе, де патрулям пропонують безплатну каву.

«На щастя, у нас є 5 гривень на каву, – сміється Олександр Чак. – Нехай краще віддають безплатно тим, у кого немає змоги придбати цей напій, наприклад, безхатченкам».

ПРО ОСОБИСТЕ ЖІНОК У ФОРМІ ТА ЖИТТЄВІ ПРІОРИТЕТИ

Василь Федурцо до патрульної поліції прийшов за покликом душі. Хлопець уже встиг побувати на Сході, служив у Нацгвардії. Коли повернувся додому, вирішив долучитися до формування нової структури. Найбільше в особистій розмові розповідає про недисциплінованих учасників дорожнього руху, вочевидь, тема наболіла.

81__mg_7511

«Між водіями має бути взаємна довіра. Ми маємо поважати один одного як на дорозі, так і у житті», – переконаний патрульний.

Василь Федурцо стверджує, що йому поки не зустрічалися правопорушники, які намагалися б дати хабара чи «вирішити питання».

«Виписували постанову на різних людей, але конфліктів жодного разу не було. На дорогих авто заможні люди визнавали свою вину та обіцяли відразу сплатити штраф», – розповів патрульний.

Олександр Чак до патрульної поліції прийшов з лав міліції, де працював у патрульно-постовій службі спочатку у Луцьку, а згодом у Шацьку.

«Не зміг довго чекати, доки зміниться щось у міліції. Хотів бути одним з перших, хто долучиться до її реформування. Насправді, якби вчасно дізнався про набір у Києві, то поїхав би туди. Але саме в той час я перебував у Краматорську в зоні АТО, тому вирішив дочекатися набору в Луцьку», – каже Олександр Чак.

Софія Бондар розповідає, що дівчатам-патрульним працювати легше, ніж хлопцям. Вона зізнається, що правопорушники краще ставляться до жінок у формі, більш охоче йдуть на контакт, виявляють менше агресії.

«Навіть самі хлопці завжди хочуть патрулювати разом із дівчатами. Вони кажуть, що з нами набагато простіше. Наприклад, коли підходиш до порушників ПДР, то вони дуже адекватно реагують на зауваження, навіть посміхаються. Ви пам’ятаєте випадок із затриманням водія «Ягуару», на якому були номери з іншого транспортного засобу цього ж власника? Я переслідувала цей автомобіль. Після оформлення постанови та двох протоколів водій навіть мені подякував, йшов на контакт, поводився адекватно», – розповіла працівник патрульної поліції.

Софія Бондар раніше не мала жодного стосунку до правоохоронних органів. Дівчина навчалася за спеціальністю міжнародні відносини у Східноєвропейському університеті імені Лесі Українки, згодом вступила до Луцького національного технічного університету, де планувала здобути фах товарознавця та експерта у митній справі.

«Випадково почула, що у Луцьку розпочався набір до нової поліції. Тоді й вирішила спробувати свої сили. До останнього етапу все йшло добре. Потім прочитала у соцмережах, що багатьом вже зателефонували та запросили на навчання. А мені нічого повідомляли. Уже майже змирилася, що не працюватиму у новій поліції, але згодом і я отримала довгоочікуваний дзвінок», – пригадує Софія Бондар.