Легалізація бурштину: люди не вірять, депутати не хочуть?

Легалізувати видобуток бурштину-сирцю не так просто. Є безліч складнощів: від прийняття відповідного закону до вирішення питання на місцевому рівні.

Щоб узаконити видобуток сонячного каміння на Волині, у Волинській облдержадміністрації пропонують створити, з однієї сторони – комунальне підприємство «Бурштин Волині», а з іншої – об’єднуватися людям на місцях і створювати ТОВи.

До слова, не всі вірять в такі товариства. Якщо, наприклад на Маневиччині в селі Галузія  уже активно збирають всі документи і намагаються отримати дозвільні документи, то мешканці ще одного «бурштинового» села Вовчицьк  не вірять, що проблему можна врегулювати в такий спосіб.

Зі створенням комунального підприємства теж проблема. Його  не підтримали депутати облради минулого скликання і сьогодні багато питань  в експертів  щодо його доцільності.

Голова Волинської ОДА Володимир Гунчик активно лобіював це питання. Але чи дозволять нові розклади в обласній раді після обрання головою  Ігоря Палиці сподіватися Гунчику на підтримку депутатів?

«Я думаю, що обласна рада вернеться до даного питання. І все-таки це підприємство повинно бути.  Воно повинно координувати дії цих товариств з обмеженою відповідальністю. І на сьогоднішній день працювати з екологією, лісниками», – стверджував до виборів Володимир Гунчик.

У свою чергу новообраний голова обласної ради Ігор Палиця запевнив, що не було жодних перемовин в кулуарах чи деінде стосовно створення такого комунального підприємства:

«Мені зараз важко говорити про регламент цього підприємства комунального. Єдине, що я знаю, що максимально податки від того, що відбувається в області, мають залишатися в області. Як воно вже буде, депутати будуть визначати самі», – прокоментував Ігор Палиця.

Депутати новообраної ради теж не до кінця розібралися в цій темі:

Юрій Гупало, який балотувався до облради від БПП «Солідарність», каже, що узаконювати видобуток бурштину треба негайно. Тільки з проектом рішення по створенню КП «Бурштин Волині» поки що не знайомився:

«Не вникав в дану проблему так глобально. Але ясна річ, що треба ці питання вивчати, ретельно проаналізувати. Те, що треба вирішувати питання з бурштином, це факт. Але не переглянувши матеріали по створенню «Бурштин Волині», нічого коментувати не можу», – зазначив він.

Роман Карпюк від «Батьківщини», каже, що лише після внесення деяких змін це питання можна підтримати. А також вважає важливими прийняття закону.

«Я хочу сказати одне. Тут велику роль грає те, як буде швидко прийнятий закон про видобування бурштину. Все залежить від прийняття закону», – пояснює чоловік.

Свободівець Анатолій Вітів стверджує, що поки в деталях не пояснять, як діятиме підприємство, його створення не підтримають:

«Поки не буде представлено економічне обґрунтування і що воно буде коштувати для бюджету області створення комунального підприємства, говорити в принципі передчасно. Ми не знаємо, які кошти треба вкласти, щоб зробити це комунальне підприємство. Задавали наші депутати, який кошторис створення комунального підприємства, де воно буде базуватися, економічна основа і так далі. На жодне питання відповіді не було. Тому на даний момент це є піар Гунчика. Не більше», – зазначив Анатолій Вітів.

Депутат від «Самопомочі» Михайло  Імберовський теж вважає, що потрібно легалізовувати видобуток бурштину якнайшвидше:

«Якщо це буде підприємство в комплексі усіх цих заходів і треба буде створення такого підприємства, це буде однією ланкою того всього механізму, який ми будемо називати законний видобуток бурштину, то звичайно, що так», – каже Михайло Імберовський.

На противагу тому, що пропонують в стінах облдержадміністрації, експерти пояснюють більш детально всі ризики щодо комунального підприємства і  переваги ТОВів. Експертка з питань екологічної політики Інституту суспільно-економічних досліджень Тетяна Тевкун каже про всі ризики діяльності комунального підприємства:

«Комунальне підприємство може працювати на рівні з іншими підприємствами. Це закон не забороняє. В цьому законопроекті попередньому вони хотіли все зав’язати на комунальному підприємстві. І я писала, що це не відповідає ні європейським стандартам ні основним принципам господарського законодавства визначеним в Господарському кодексі. Зараз до другого читання я дивилася, то забрали це комунальне підприємство. Тобто воно може бути, але повністю на рівних засадах з іншими суб’єктами», – пояснює Тетяна Тевкун.

Експертка додає, що пропозиції щодо створення товариств з обмеженою відповідальністю  більш дієві. Але і тут є проблема, яка пов’язана з тим, що у Верховній Раді пропонують два законопроекти з цього питання.  Це «Про видобування та реалізацію бурштину» № 1351-1, який прийняли в першому читанні і  «Про старательську діяльність» – № 3035.

«Я вважаю, якщо люди можуть об’єднуватися в товариства та отримувати дозволи на загальних засадах, але якщо приймуть цей закон «Про бурштин», там буде одна процедура, по Кодексу про надра буде інша процедура. Це теж корупційні ризики. Тому що сам чиновник зможе як Кодекс про надра застосовувати, так і цей закон. Крім цього, ще є законопроект «Про старательську діяльність»  № 3035. Там хочуть ввести таке поняття як старателі. Процедура залучення старателів пропонується така: інвестор отримує дозвільні документи або отримання спецдозволу на користування надрами, або ж укладення договорів про угоду про розподіл продукції чи про державно-приватне партнерство, далі розподіляє ділянки і залучає старателів. Але зараз у парламенті  йде змагальність – чи закон «Про бурштин» чи закон «Про старательську діяльність». І  домовленості між депутатами немає», – каже експертка.

За її словами, до проекту закону «Про видобування та реалізацію бурштину» дуже багато зауважень в юридичного департаменту Верховної Ради. Тим більше, до другого читання він підготовлений з порушенням закону «Про комітети Верховної Ради України».  Кожна правка не обговорювалася в комітеті:

«На мою думку, закон «Про старательську діяльність» більш дієвий. Тому що там порядок отримання дозвільних документів узгоджено із Кодексом про надра. Тобто там немає таких як спецдозвіл на користування бурштиноносними надрами. Там надається дозвіл по загальній процедурі. Але в подальшому надрокористувач має право розділити земельні ділянки  і надати їх старателям. Ті земельні ділянки, які не мають промислового значення», – стверджує жінка.

Щоправда,  згідно цього законопроекту процедура отримання всіх дозвільних документів викликає чимало питань і зауваг. На будь-якому етапі вона може гальмуватися.

Інфографіка Тетяни Тевкун

Ми ж бачимо, що в новообраній Волинській облраді це питання сьогодні  не є першочерговим. У Верховній Раді нардепи теж не можуть дійти згоди, який із законопроектів важливіший. А у волинських лісах тим часом  знову затишшя. Чи не перед новою бурею?

Аріна КРАПКА