Нововолинськ: закриття шахти відтермінували

Закриття ще однієї волинської вугільної копальні №9 «Нововолинська» поки відклали. Шахтарі сподіваються, що на цю шахту, запасу вугілля в якій є ще на 10 років, таки прийде приватний інвестор.

Про це повідомляє інформаційне агентство Волинські Новини.

Шахта №9 «Нововолинська» стала до ладу у 1963 році з проектною потужністю 450 тисяч тонн вугілля на рік. У 1983 році до цієї шахти була приєднана копальня № 3 Нововолинська, яка допрацьовувала свої запаси.

Останніми роками на шахті розпочалися проблеми із виплатою заробітної плати. Шахтарі страйкували, перекривали дороги та їздили на перемовини до профільного міністерства аби вибити свої кровно зароблені.

Втім, Міністерство енергетики та вугільної промисловості видає розпорядженням №696 від 8 липня 2015 року, яким затверджено перелік шахт, що ліквідуються. Потрапляє в цю категорію і шахта «Нововолинська №9».

Таке рішення урядовців обурює гірників, адже копальня є перспективною. Одних лише запасів вугілля в ній на 10 років стабільної роботи. Та й колектив у понад 800 осіб працює злагоджено та професійно.

Керівник незалежної профспілки гірників шахти №9 Василь Гура розповідає, що шахта нині працює, здійснюється видобуток вугілля, але держава розрахувалася з гірниками лише за вересень і то виплатила 23% заробітної плати.

«До кінця листопада нам вдалося домовитися з Міністерством про відкладення питання закриття шахти. ДП «Волиньвугілля» розробило нову програму із залученням інвесторів на вугільні шахти, але не тільки дев’ятої, а усіх шахт. Цю програму для підпису та затвердження надали міністру. Відповідно до цієї програми, шахта лишається у державній власності, на неї, за певних умов, зайде інвестор зі своїм обладнанням. Програма передбачає паритет для усіх – держави, інвестора та шахти. Будемо сподіватися, що програма знайде підтримку у профільному міністерстві», – прокоментував ситуацію на шахті Василь Гура.

Слід зазначити, що у січні 2015 року Міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин розповідав про можливість переходу українських ТЕС з антрациту на вугілля марки «Г» (газовий). Тоді Україна купувала вугілля в Африці та Росії і суспільство збурювали такі дії влади, адже українські шахти мали б працювати на українського споживача. Та на той час вже була прийнята програма уряду, в якій чорним по білому було прописано закрити протягом п’яти років 32 шахти.

Міністр же розповідав, що профільний інститут вивчає і розробляє технологічну процедуру переведення українських ТЕС на новий вид палива.

«Адже марку «Г» ми можемо привезти і з Польщі, і в нас її можна добувати, наприклад у Львівсько-Волинському басейні», – запевняв пан Демчишин. Але час показав, що жодної процедури переведення українських ТЕС на новий вид палива немає, а шахти Волині владі хочеться просто закрити.

Голова Волинської територіальної організації профспілки працівників вугільної промисловості Юрій Калістратов оперує іншими даними і стверджує, що до 1 травня 2016 року шахту №9 ніхто не буде закривати:

«Ми хочемо, аби у профільному міністерстві розглянули пропозицію трудового колективу. Вона є наступною: при мізерній державній допомозі на технічне переоснащення шахта працюватиме рентабельно. На жаль, міністр Демчишин, профільне міністерство, Кабінет Міністрів бачать роботу держаних шахт без дотацій на собівартість продукції. Такою є і позиція МВФ – державні підприємства не повинні отримувати державну підтримку на собівартість тонни продукції».

Зі слів Юрія Калістратова, зараз у державі мало хто говорить про розвиток промисловості, а йде просто знищення трьох десятків вугільних шахт.

«Йде знищення вугільної галузі. На цей рік нам вдалося вибити 200 мільйонів гривень на добудову шахти №10 «Нововолинська», а на наступний рік грошей немає. Ми зверталися до губернатора, він підтримав створення «Волинської вугільної компанії», але окрім підтримки інших зрушень немає. Йде мляве закриття шахт. Люди залишають робочі місця та їдуть до Польщі на роботу», – констатує Юрій Калістратов.

Щодо «Волинської вугільної компанії», то вона у перспективі мала б видобувати вугілля та стати замовником-забудовником шахти №10 «Нововолинська». А у структуру цього держпідприємства шахтарі радять включити шахти «Бужанську» та дев’яту. Транспортуванням вугілля займатиметься «Волиньвантажтранс». Перша шахта піде під закриття. Структурний підрозділ «Дирекція по будівництву об’єктів» координуватиме функції замовника-забудовника, а субпідрядником у будівництві (яка згодом і прийматиме об’єкт в експлуатацію) має стати структурний підрозділ «Передпускова дирекція шахи № 10 «Нововолинська»).