Рівне: показали, як купують права

o-SLEEP-APNEA-facebook

Як і за скільки можна купити права у Рівному та на Волині, не вивчивши жодного правила дорожнього руху.

Про це йдеться у сюжеті Слідства. Інфо.

Щороку на дорогах України у ДТП гине близько п’яти тисяч людей. Приблизно стільки ж загиблих за рік війни на Донбасі нарахувала Організація об’єднаних націй. У Європі за смертністю в ДТП ми традиційно серед лідерів. Серед головних причин – унікальна вітчизняна практика «купівлі» водійських посвідчень без навчання та екзаменів. Про це водії говорять повсюдно. Ми ж не обмежилися розмовами – перевірили власноруч.

Журналіст Слідства.Інфо спокійно навчався в одній з рівненських автошкіл, аж якось уранці староста групи повідомив його, що для безпроблемного складення іспитів потрібно скинутися. 1 200 гривень слід заплатити інструктору. У нього ж – уточнювати всі деталі.

Під час уроку водіння журналіст розпитав, як усе пройде, якщо заплатити. Він зафіксував розмову з інструктором на диктофон.

За словами інструктора рівненської автошколи Василя Комара,  треба просто прийти в навчальний клас та скласти тест.

«Приходите на екзамен, заходите в клас. Зайде половина, бо там 15 комп’ютерів. Заходите, дають бумаги ваші, ну там прізвище ім’я і по батькові, перевіряєте, чи все правильно, розписуєтесь… Потім, включаєте комп’ютер, ну тіпа розв’язуєте екзамен. То буде тестовий режим, то не дійсно є екзамен. Ви собі хочте посидіть, попробувати розв’язать хоть тестовий режим – пробуйте, не хочте – зробіть три помилки, вам дають бумаги – ви виходите – в дев’яте вікно сфотографірувались, на другий день забрали готове посвідчення – їздить там ні з ким не треба», – пояснив чоловік.

99da123-avtoprava-screen-3

У навчальній групі 30 осіб. Якщо скинуться всі, у розпорядженні інструктора буде 36 тисяч гривень. За нашою інформацією, гроші здала більша частина групи. Іспит складають у Центрі надання послуг ДАІ – колишній МРЕВ. Зрозуміло, що частина цих коштів осяде там.

Якщо можна отримати права без іспиту, то чи можна їх просто купити, взагалі не навчаючись? Запитуємо в інструктора. Та без проблем, каже він.

«Дивіться, короче по грошах – це буде 3 600. Які бумагі треба: копія паспорта, перша, друга, одинадцята, копія кода ідентифікаційного, чотири фотографії. Десь часу займе – до півтора місяця, приблизно», – пояснив  інструктор.

Щоб викрити не лише посередника, а й увесь корупційний ланцюжок, включно з працівниками ДАІ, і зафіксувати ці докази належним чином, ми неофіційно звернулися до знайомого в міліції. Він пояснив нам, що інструктора вони, можливо, й затримають при передачі коштів, а от даішників – ніяк. За його словами, Відділ внутрішньої безпеки міліції може попередити колег з ДАІ. Зрозуміло, що такий варіант не дозволив би викрити ключових учасників схеми. Порадившись із юристами, ми вирішили самостійно зафіксувати всі етапи злочинної схеми. Придбавши права водія.

Посередником виступив журналіст Слідста.інфо, а псевдозамовником погодився стати рівненський активіст з Громадської мережі «Опора» Сергій Сабо.

«Люди купляють собі безпосередньо права, їздити не вміють. Шкода, коли вони самі розбиваються, але ще більш шкода, коли вони збивають якихось людей, які не мають до того ніякого безпосереднього відношення», – обурюється громадський активіст.

d409c15-avtoprava-screen-7

Сергій ніколи не навчався в автошколі і прав водія не отримував. Коли він зібрав нам усі необхідні документи, ми домовилися про зустріч з інструктором. Журналіст зафіксував передачу коштів прихованою камерою. У домовленому місці інструктор Василь Комар забрав документи і гроші. Та ще й зробив знижку.

Згідно з домовленістю, права Сергій мав отримати за місяць. Він не складав іспитів, не знає правил дорожнього руху і не вміє водити авто. Єдине, що від нього попросили – лише раз прийти до Центру ДАІ, щоб працівник його сфотографував. Що ми й зробили.

Нас зустрів інструктор Василь Комар, показав, де слід підписатися, розповів, де Сергій вчився – на той випадок, якщо запитають, та які саме екзамени і в якій послідовності він начебто склав.

Наступного дня інструктор привіз права – як і обіцяв. З моменту передачі грошей минув місяць. Усе як в аптеці.

Для того, щоб пересвідчитися, що інструктор не обдурив нас і не підсунув підробку, телефонуємо до знайомого поліцейського у Київ. Він підтверджує – ці права є в базі.

Отже корупційна схема отримання прав така:

1) Інструктор або інший посередник пропонує послугу і отримує гроші та документи, далі:

2) купує медичну довідку на ім’я клієнта;

3) домовляється з автошколою, де клієнт начебто навчатиметься і отримає свідоцтво;

4) домовляється з посадовцями центру ДАІ, які підтверджують складання іспитів та видають посвідчення.

063c81b-avtoprava-screen-5

Як результат, усі учасники схеми отримують гроші, а клієнт отримує посвідчення водія. Громадяни ж отримують додаткову небезпеку на дорозі.

За нашою інформацією, медичних клінік та автошкіл, через які можна придбати підробні документи, багато. Дилерів – таких, як інструктор Василь Комар, теж чимало. Ними можуть бути не лише працівники автошкіл, а й страховики чи працівники правоохоронних органів. Але єдині, без кого не обійтися у схемі, – працівники Центрів ДАІ, які приймають іспити та видають посвідчення. На Рівненщині таких центрів шість.

Ми йдемо в той, що видав права Сергію без іспитів та будь-яких навичок. Питаємо у керівника Центру, як так могло трапитися.

Однак, начальник Центру надання послуг ДАІ у Рівному Сергій Добринський не зміг пояснити ситуацію.

«Зараз піднімем підстави ваші – видачі посвідчення водія і будем бачить, хто приймав і шо приймав», – мовив він. На пропозицію журналіста поспілкуватися з людьми, які видавали права, очільник відповів, що вони зайняті.

«Зараз там іде екзамен, групу приймають, почекаєм, поки приймуть екзамен і тоді зайдем», – пояснив Добринський.

23d21fa-avtoprava-screen-8

За півгодини – поки група складала іспит – начальник Центру ДАІ викликав керівництво та встиг поспілкуватися із підлеглими, що відповідають за оформлення посвідчень. А таких людей на весь Центр ДАІ – двоє. Відповідати на запитання викликали фахівця з реєстраційно-екзаменаційної роботи Руслана Мозоля. Та він теж не зміг відповісти на поставлені запитання.

454d351-avtoprava-screen-9

Натомість заступник начальник обласного ДАІ Віктор Мороз звинуватив журналістів у  однобокому підході до справи. Порушення його підлеглих цікавили керівника менше, ніж походження медичної довідки та свідоцтва автошколи.

5f717e1-avtoprava-screen-10

Зрештою, керівництво пообіцяло розібратися, а незадовго перед виходом програми обласна міліція навіть розпочала службову перевірку.

Слідом за посадовцями ДАІ ми спробували зустрітися із організатором оборудки – Василем Комарем. Директор автошколи каже, що інструктор на уроці водіння. Стосовно продажу прав керівник або щиро дивується, або ж вдає здивування.

80adc80-avtoprava-screen-11

У час, коли урок би мав скінчитися, інструктор не з’явився.

На Волині, як з’ясували наші журналісти, ситуація аналогічна. Ось запис, як інструкторка Луцької автошколи говорить з групою про ціну за здачу екзамену «з першого разу»:

– Ви самі визначаєтеся, як ви йдете здавати екзамен. Хочете так, хочете сяк. Проблема сьогоднішнього дня назріла: хто хоче здати екзамен з першого разу? Не тут, а в МРЕО. Хочу вас порадувати. Знаєте, яка ціна за здачу в МРЕО?

– Виросла?

– Шістсот?

– Шістсот чи більше?

– Хто хоче перший раз – ціна виросла. Після екзамену шкільного ви передумаєте здавати перший раз.