Поліція в Луцьку: служити і захищати

На Волині вже третій тиждень поспіль триває процес підготовки поліцейського за новими західними стандартами. Адже на базі Волинського училища професійної підготовки працівників міліції УМВС України у Волинській області 168 майбутніх правоохоронців проходять первинну підготовку працівників патрульної поліції.

Про те, як відбувається базове навчання майбутніх охоронців правопорядку, розповів начальник училища Ігор Приймак, ‒ повідомляють у СЗГ УМВС Волині.

‒ Хто вони, майбутні охоронці правопорядку вулиць Луцька?

‒ Майбутні поліцейські Луцька – це абсолютно нові люди в системі правоохоронних органів ‒ колишні юристи, економісти, програмісти, банківські працівники, активісти громадських організацій. Усі слухачі мають вищу освіту, з досвідом, і головне, свідомим та зрілим розумінням свого вибору ‒ служінню закону та людям. Це ‒ перспективна молодь, яка заявила свою готовність долучитися до змін у державі. Усі претенденти до лав новоствореного підрозділу успішно пройшли необхідні етапи відбору, а тепер опановують навчальну програму фахової підготовки. Скажу чесно, вони не бояться брати на себе відповідальність, приймати самостійні рішення і діяти в екстремальних ситуаціях, при цьому суворо дотримуючись закону та інструкцій. Спостерігаючи за першими успіхами наших слухачів можу ствердити, що відбір був якісний.

‒ Скільки триватиме навчання та які дисципліни повинні опанувати майбутні охоронці закону?

‒ Навчання поліцейських розпочалося 19 жовтня і триватиме вісім тижнів. Із числа слухачів сформовано шість груп. Щоб вивчити навчальний матеріал слухачам відведено доволі стислі терміни, однак цього періоду цілком достатньо, аби отримати необхідні знання для подальшої роботи. За цей час вони повинні опанувати 25 навчальних дисциплін. В кінці навчання слухачів чекають підсумкові іспити. Лише після успішної їх здачі майбутні поліцейські складуть присягу. Полісмени повинні бути, в певному розумінні, універсальними.

Крім того, слухачі додатково відвідуватимуть факультативні заняття. Вони самі обиратимуть дисципліну, яку бажають максимально поглиблено студіювати. Це можуть бути і курси екстремального водіння, і тактико-спеціальна підготовка, і вивчення адміністративного чи кримінального законодавства. Комусь необхідно додатково відпрацювати навички влучної стрільби із вогнепальної зброї, або надання первинної домедичної допомоги. Що для них важливе ‒ вирішуватимуть самі слухачі.

‒ Чи суттєво відрізняється підготовка кандидатів у патрульну поліцію Луцька від колишньої підготовки працівників міліції? У чому різниця?

‒ У навчанні працівників поліції кардинально новий підхід. Акцент ставиться на практичних заняттях, раніше ж навпаки, опора була на теорії. Крім того, лекції проходять із застосуванням мультимедійних та інтерактивних методів навчання, виключно у формі тренінгів, дискусій, моделюванні та розв’язуванні ситуативних завдань. Тренери теорію прив’язують до реальних подій та ситуацій. Змодельовані задачі вирішуються групами, вони аргументують свої рішення, посилаючись на законодавство, нормативні документи та інструкції.

Після кожного заняття із навчального предмету слухачі здають так звані квізи, завдяки чому ми можемо спостерігати наскільки повно слухач опанував навчальний предмет.

Хочу відзначити деякі особливості у викладанні дисциплін. Тактична підготовка раніше була окремою дисципліною, а тепер поєднує в собі елементи самозахисту. Прийоми самооборони прив’язані до конкретної ситуації з різними ступенями ризику. Тобто є чіткий алгоритм дій поліцейського у тій чи іншій ситуації залежно від ступеня ризику, який включає в себе увесь комплекс дій починаючи від спілкування з порушником, до застосування заходів психологічного впливу, спецзасобів та прийомів самозахисту. Відповідно здача екзамену із тактичної підготовки включає в себе кілька великих блоків, здавши увесь цей комплекс, слухач у підсумку отримує сумарну оцінку за іспит.

У викладанні вогневої підготовки лише дві години теорії із знання матеріальної частини пістолета та вивчення заходів безпеки при поводженні із вогнепальною зброєю, все решта – практичні стрільби.

‒ Чи легко опанувати навчальний процес представницям слабкої статі? Чи користуються дівчата перевагами чи привілеями?

‒ Конкурсний відбір у патрульну поліцію Луцька пройшли 19 дівчат, однак можу запевнити, вони дійсно «бойові» і готові до спартанських умов. Тож навчаються нарівні із хлопцями, без жодних поблажок чи переваг. Навіть більше, одну із них група одноголосно вибрала керівником групи.

‒ Яку увагу приділяють вивченню Правил дорожнього руху та практиці водіння?

‒ Навчальна програма включає в себе окремою дисципліною вивчення Правил дорожнього руху. І лише після здачі екзамену, слухачі матимуть змогу напрацювати навики екстремального водіння. Для цього на території училища є відповідні умови та необхідні транспортні засоби. Тож цьому напрямку підготовки ми приділятимемо особливу увагу.

‒ Хто навчає нових поліцейських?

‒ Із слухачами працюють майже 40 досвідчених фахівців ‒ це викладачі нашого училища, адвокати, психологи, викладачі вузів, правозахисники та громадські активісти. Тренери є спеціалістами із відповідних дисциплін та мають необхідні навички застосовування інтерактивних методів навчання. Усі вони теж пройшли відбір, спеціальні тренінги та перепідготовку.

‒ Як оцінюють успішність слухачів? Результати навчання враховуватимуться у подальших кадрових призначеннях поліцейських?

‒ Квізи оцінюються за 30-бальною шкалою, за іспит максимально можна отримати 60 балів. Кожен з кандидатів прагне показати кращий результат, вони уважно слідкують за своїми рейтингами та оцінками колег. Отож змагальний процес між майбутніми поліцейськими завжди присутній. За отримані зауваження тренери можуть анулювати оцінки отримані на квізах. Тож аби скласти успішно іспит слухачі повинні набрати мінімальну кількість балів як на квізах, так і на іспитах.

Що стосується кадрових рішень, то варто зазначити, що при призначенні на керівні посади враховуються усі якості поліцейського: його дисциплінованість, успішність, рекомендації та характеристики від курсових офіцерів, начальника училища та методистів. Крім того, в кінці навчання передбачене анонімне опитування кожного слухача, який оцінюватиме якості інших колег, а саме, на наявність ризиків конфліктності та вольових, лідерських якостей. Той, хто отримає найвищу кількість балів може згодом претендувати на керівні посади, але після проходження додаткових співбесід. Тож на цьому етапі для кожного з них важливо проявити себе із найкращої сторони, адже це визначатиме їх подальший кар’єрний шлях.

При кадрових призначеннях кандидатів на посади обов’язково враховуватимуть освітній рівень претендента на посаду. Керівник поліції та керівники взводів будуть призначені лише з числа патрульних поліцейських, з досвідом роботи та вираженими лідерськими і організаційними якостями.

‒ Чи є серед кандидатів у патрульну поліцію колишні працівники міліції? Чи є для них та бійців добровольчих загонів якісь переваги?

‒ Із загальної кількості слухачів близько 10% ‒ колишні працівники міліції. Вони пройшли нарівні з іншими усі етапи відбору, а тепер нарівні й навчаються. Жодних переваг для них, так само як і для бійців добровольчих загонів, жінок, немає. Перед ними стоять однакові завдання, умови та вимоги.

‒ Чи дійсно працює реформа правоохоронної системи? Адже багато скептиків твердять, що реформа полягає у зміні назви з «міліції» на «поліцію», а також у зміні однострою силовиків?

‒ Реформа ‒ це дійсно якісна переміна усієї правоохоронної системи. Ми це бачимо на прикладі патрульної поліції, де зовсім інші підходи до відбору кандидатів на службу, нові методи та принципи у їх навчанні та роботі загалом. Концептуальні завдання нової поліції Луцька ‒ співпраця, комунікація та надання сервісних послуг. Нові молоді люди готові працювати, аби повернути довіру лучан до правоохоронних органів. Поліція в Луцьку буде якісно новою, на відміну від каральної та авторитарної структури, основні завдання якої ‒ служити і захищати.