ЦНАП: пігулка від бюрократії або Як у Луцьку борються з чергами і хабарами

Фото з сайту http://www.volynnews.com/

Ми зачаровано сиділи біля екранів телевізорів і дивилися репортажі про «грузинське диво» – Будинок юстиції. Скляні перегородки, ввічливий персонал, відсутність черг… Мрія всього пострадянського простору.

Ідейний натхненник цього «дива» Михаїл Саакашвілі від травня працює керівником Одеської області й обіцяє, що «от-от» щось подібне з’явиться у Південній Пальмірі. І поки одесити чекають, лучани більш ніж два роки уже мають свій диво-будинок – Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП).

Виснажливі бюрократичні процедури отримання адміністративних послуг (паспортів, реєстрацій, дозволів, довідок тощо), сварки в довжелезних чергах, обмежені години прийому, через які необхідно відкладати роботу чи важливі справи, недоброзичливі чиновники – все це лучани забули, як страшний сон, від моменту відкриття Центру надання адміністративних послуг. Він запрацював у липні 2013 року. Цьому передувала велика робота.

– Коли я ще був головою ОДА, вийшов Указ Президента, де стояла мета – забезпечити фізичним та юридичним особам додержання їхнього права на отримання адміністративних послуг, – зазначив луцький міський голова Микола Романюк. – Ідея дуже гарна – створити такі умови, щоб людина не оббивала пороги всіляких органів та структур, місяцями не маючи змоги оформити документи, а щоб могла звернутися до одного кваліфікованого фахівця, і той сказав, які довідки потрібно зібрати та куди здати папери. А ще – зробити все можливе, щоб звести до мінімуму спілкування людини з чиновником. Тому, ставши міським головою, максимально намагався пришвидшити відкриття ЦНАПу. Треба сказати, що це не українське ноу-хау, такі центри вже давно функціонують у країнах Європейського Союзу та Північної Америки, забезпечуючи громадянам комфорт при отриманні адміністративних послуг.

Луцький ЦНАП облаштований за найкращими зразками подібних структур у країнах Європи: автоматизований запис на прийом, електронне табло, відсутність окремих кабінетів для чиновників. Все відкрито, чесно і прозоро. Сьогодні щоденно у ЦНАП звертаються в середньому від 700 до 900 осіб. Прийти вони можуть у зручний для себе час. Адже графік роботи досить гнучкий –  49 годин на тиждень, у вівторок і четвер — до 20-ї години, робоча й субота. Недарма у рейтингу популярності за критерієм «Зручність і ефективність роботи» Луцький центр  — один із найкращих в Україні.

– Ми надаємо 282 адміністративні послуги, – зазначила директор луцького ЦНАПу Лариса Карп’як. –  Тут працюють відділи реєстраційної служби Луцького міського управління юстиції, головного управління Держземагентства у Луцькому районі, Луцького міськвідділу управління державної міграційної служби, управління містобудування та архітектури, розвитку підприємництва та реклами, група оперативного реагування «15-80» тощо. Про всі послуги можна дізнатися на нашому офіційному веб-порталі. Найбільше ж лучани звертаються з приводу реєстрації місця проживання, зняття з неї, виготовлення першого паспорта громадянина України, закордонного паспорта, реєстрації нерухомого майна, земельних ділянок тощо. Усі послуги намагаємося надавати якісно і швидко, вкластися у відведені для прийому 15 хвилин. Лучани, напевно, оцінили, бо кількість відвідувань постійно зростає. Якщо у  2014 році до нас звернулося понад 133 тисячі осіб, то протягом січня-серпня цього року їх уже понад 137 тисяч.

Нечасто можна зустріти людину, яка виходить незадоволеною після обслуговування у центрі. Тут дуже уважно вивчають громадську думку і прискіпливо аналізують критичні зауваження. Їх може висловити кожен через скриньки для зауважень чи пропозицій. Справедливості ради треба зазначити, що критики небагато.

– Мені довелося тут пробути рівно десять хвилин, – розповіла лучанка Марія Луцюк. – Треба внучку прописати. Запросили до столу адміністратора, оголосивши по радіо номер талончика, дуже дохідливо роз’яснили, які документи необхідно зібрати. Не треба, як раніше, у паспортному столі по півдня в черзі сидіти, щоб сказали, які документи принести, а потім ще півдня, щоб їх здати. Дякуємо за такий центр.

У структурі ЦНАПу також функціонує й відділ звернень громадян, тут проводять особисті прийоми міський голова і його заступники. 20% питань, піднятих заявниками, вирішуються на місці. У цьому будинку продумана кожна деталь, аби відвідувачам було зручно. Можна придбати канцтовари, скопіювати документи, оплатити рахунки. Є й дитяча кімната, де малеча може провести час, поки дорослі зайняті справами. А ще у приміщенні працює безплатний WI-FI.

На досягнутому в луцькому центрі зупинятися не збираються. Тут весь час думають над тим, як ще поліпшити роботу. Тепер деякі документи можна отримати в електронному вигляді через Портал адміністративних послуг міста Луцька (ap.lutsk.ua, розділ «Онлайн послуги»). Зокрема, це архівні довідки, копії, витяги; копії рішення міської ради, витяги з протоколів сесій міської ради, витяги з протоколів засідання постійних комісій;  витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; довідку щодо реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання фізичної особи.

Сьогодні у ЦНАПі здійснюється прийом громадян працівниками «Луцького міського трудового архіву». Це дуже допомагає лучанам, які збирають документи для оформлення пенсій.

У вересні у ЦНАПі запрацював інформаційно-консультаційний пункт для іноземців. Це означає, що громадяни інших країн зможуть зареєструвати своє майно чи бізнес у Луцьку. Зазвичай до центру протягом місяця звертається до 50 громадян інших країн. Наразі в інформаційно-консультаційному пункті працюватимуть два адміністратори, кожен з яких володіє українською, російською, польською та англійською мовами. У перспективі планують освоїти й інші європейські мови.

– Те, що маємо нині, — лише перший крок, – наголошує Микола Романюк. – Будемо розширювати і переводити в електронний формат всі процеси надання адміністративних послуг. Основне — мати якісні послуги і контроль за структурами, які виготовляють документи.