«Гречка, ремонти, концерти»: як «прикормлюють» виборців на Волині (част. 1)

Впродовж виборчої кампанії Волинське Агентство Розслідувань відстежує факти матеріального заохочення виборців на Волині. Адже будь-яка акція в цей час, пов’язана із кандидатами в депутати чи мери, фактично працює на збільшення їхнього рейтингу.

Іноді штабам кандидатів та партій буває легко обійти закон «Про місцеві вибори». У статті 60 зазначено, що «заборонено проводити передвиборчу агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, за умови, що вартість таких товарів не перевищує 5% розміру мінімальної заробітної плати) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг».

Тобто партії можуть роздавати різні товари із своєю символікою (наприклад чашки) на суму не більше 1378 гривень (мінімальна зарплата):20 = 68,9 гривні.

Натомість питання проведення партійних концертів, видачі сертифікатів, призів, прихована агітація, передвиборчі ремонти дворів тощо у законодавстві врегульовані недостатньо. Це дає можливість політикам активно використовувати різні методи матеріального заохочення виборців легально.

Ми вважаємо, що під час агітації кандидати повинні розповідати про свою ідеологію, презентувати програми розвитку, звітувати про вже зроблене, переконувати тощо. Тобто впливати на виборців нематеріальним чином, хай навіть із величезної кількості рекламних площ. Натомість будь-яке надання товарів чи послуг виборцям, крім агітаційної поліграфії, треба називати методом легального чи нелегального підкупу.

Читайте першу підбірку зафіксованих фактів таких дій з боку кандидатів на Волині.

Масові ремонти від Миколи Романюка

cb-img2562

Теліцин, Яручик, Романюк і Ткачук під час оглядин двору в районі ДПЗ

Вперше цього року про передвиборчий піар заявили, коли у Луцьку почали масово ремонтувати дороги, мости та двори. Мовляв, так Микола Романюк готується до виборів. Проте ці ремонти ми не можем назвати непрямим підкупом виборців. Вони розпочалися перш за все тому, що на це виділили значно більше грошей. За 7 місяців 2015 року бюджет міста додатково отримав 154 мільйони гривень завдяки бюджетній децентралізації. Саме за них і почали масово «латати» місто. Хоча, звичайно, від цього міський голова Микола Романюк отримав політичні дивіденди.

Також за каденцію Романюка в місті відбувалося багато ремонтів та реконструкцій. Всі вони позитивно впливали на імідж Романюка, бо взагалі всі позитивні дії міської влади за 5 років його каденції підтримували імідж нинішнього мера. Питання можуть бути швидше до «оглядин» того, які відбуваються роботи, разом із місцевими провладними депутатами. Такі заходи свідомо висвітлюють у мас-медіа, аби засвітити депутатів на їхніх «рідних» округах.

Передвиборча активізація «Нового Луцька»

Хоча фонд Ігоря Палиці «Новий Луцьк» працює із 2011 року, перед кожною виборчою кампанією його діяльність та масштаби реклами збільшуються саме там, де відбуваються вибори. Приблизно з початку літа 2015 року на білбордах міста з’явилися гасла фонду «З добром у серці» та «Ваша ініціатива – наша підтримка». Їх основне призначення – нагадати місту про бренд фонду та залучити більше людей туди звертатися.

Вже зараз зрозуміло, що команда Ігоря Палиці буде презентувати своїх кандидатів не лише як партійців «Укропу», а й як представників «Нового Луцька». Тобто партійний бренд вони частково підміняють брендом благодійного фонду.

Ще одна форма матеріального заохочення – спортивні майданчики у дворах та школах. Такі об’єкти справді потрібні місту, аби відволікти молодь від комп’ютерів та «бухла», однак під час їх відкриття також активно «світять» бренд «Нового Луцька», а також персони Олександра Товстенюка й Ігоря Палиці.

Приблизно з середини літа «Новий Луцьк» розпочав масово поширювати газети фонду, які фактично заміняють партійну поліграфію, адже презентують їх майбутніх кандидатів. Тобто бренд фонду знову використали в політичних цілях.

20150928111427

Один із офісів розвитку кварталу

Наступним кроком стало відкриття 8 офісів розвитку кварталу в місті. Їх основне завдання – збирати пропозиції мешканців щодо вдосконалення районів та активізація громади. Однак ця «активізована» громадськість фактично стає не просто електоратом кандидатів з групи Палиці, а й потенційними агітаторами. Вже під час презентації кандидатів від «Укропу» Палиця заявив, що вони хочуть мати у міській раді по одному депутату для кожного офісу розвитку кварталу, який буде на утриманні в «Нового Луцька».

У перші дні вересня Ігор Палиця та Олександр Товстенюк провели одразу кілька масових заходів під брендом фонду: відкриття оновленого стадіону СНУ, відкриття оновленого стадіону «Авангард», вручення стипендій учням та прес-конференцію, де заявили про балотування Палиці в нардепи й балотування Товстенюка в мери.

Все це свідчить про те, що бренд фонду «Новий Луцьк» команда Палиці буде використовувати для агітації в Луцьку паралельно із «Укропом».

Передвиборчі «тимурівці» В’ячеслава Теліцина

На відміну від своїх друзів Миколи Яручика та Євгенія Ткачука кандидат в облраду від БПП-«Солідарність» по округу №50 (ДПЗ і частина Гнідави) В’ячеслав Теліцин досі не був відомий виборцям. Тому для Теліцина було важливо заявити про себе, аби претендувати на перемогу.

IMG_0440

Скандальні таблички кандидата Теліцина

Заявив він акцією «Від будинку до району». Її суть полягала у тому, що найняті працівники спільно із мешканцями та самим Теліциним проводять благоустрій дворів на окрузі. Однак була одна проблема – про те, що двори допоміг облаштувати саме Теліцин, могли дізнатися не так багато виборців. Щоб це виправити, у штабі кандидата прийняли рішення встановлювати таблички «встановлено з ініціативи В’ячеслава Телінцина» на лавки та клумби. Проте реакція на них була зовсім неоднозначною. У соцмережах заклеймила Теліцина, а мешканці будинків вже позривали частину табличок.

А опонент Теліцина від «Самопомочі» Сергій Рижков понаклеював біля табличок наліпки «я найкращий кандидат, поцілую всіх у зад».

Аби протиставити щось Теліцину, «Укроп» висунув на цьому окрузі одного із «флагманів» – Ірину Констанкевич. Теліцин вже встиг прокоментувати у соцмережі таку «битву титанів». «Особисто проти Ірини Констанкевич я нічого не маю, але за нею стоять люди, для яких нема нічого святого. Я впевнений, що за 4 роки вони не змінили своїх методів і знову будуть купувати округ, щоб провести свою людину. Але це вже не тільки політична боротьба, це в моєму житті другий раунд боротьби з тими, хто «з добром у серці» ладен все спалити і всіх купити, аби лиш досягнути своїх цілей», – заявив політик.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ ПРО ОКРУГ №50

Продуктові набори для артистів по-ківерцівськи

FB_IMG_1443846967313

Подяка артистам від “Солідарності”

1 жовтня користувач Олександр Гарбуза розмістив у соцмережі фото продуктових наборів, якими подякували артистам аматорського мистецтва після концерту до Міжнародного дня людей похилого віку в Ківерцівському краєзнавчому музеї.

«Декілька вітальних номерів давав народний аматорський хор ветеранів війни та праці “Оберіг” Ківерцівського районного будинку культури ім.М.П.Ковальова (керівник – Тамара Скарвінко, акомпаніатор – Олександр Гарбуза). Після чого артистам аматорського мистецтва подякували заохочувальними призами. Приємно, коли згадують людей похилого віку, але хотілося б, щоб про них дбали не лише перед виборами… А тоді, коли потрібно оформити субсидію, проконсультуватися з юристом щодо різних питань, підняти пенсію (не з жовтня, а з вересня як обіцялось) і т.д і т.п», – повідомив учасник концерту.

Передвиборчі ремонти у Ковелі

Видання Kowel.com.ua повідомляє, що в дворі на вулиці Незалежності, де зареєстрований міський голова Олег Кіндер, спеціально провели ремонт, хоча у сусідніх дворах, де високопосадовці не живуть, ремонти нібито не проводять.

А головний комунальник міста Олександр Балак закликає журналістів позитивно писати про міського голову, щоб хоч раз мера в Ковелі переобрали на другий строк.

12087405_745688222225671_1676230531_n

На задньому фоні новий паркан від депутата, а на передньому залишки старого, які не прибрали

А ще журналісти цього видання повідомляють, що депутат міської ради від «Батьківщини» Леонід Панчук встановив новий парканчик і пообіцяв замінити дорожнє покриття у дворі за адресою Сагайдачного, 7. Але паркан з ініціативи депутата встановили, а сміття станом на 4 жовтня не вивезли.

 

 

Передвиборчі обжинки від «Укропу»

4 жовтня партія «Укроп» влаштувала свято «Укропівські обжинки» у центральному парку Ківерців. У програмі – ярмарок, конкурси, народні забави, виступи гуртів «Ріплей», «Такалаба», Назара Хассана. Основним партійним спікером на святі став лідер обласного осередку «Укропу» В’ячеслав Рубльов. Також на святі був і кандидат в мери Луцька Олександр Товстенюк, але не виступав.

FB_IMG_1443900546182

Афіша “обжинок” у Ківерцях

Можливо такі «обжинки» влаштують й в інших районах, адже масове дійство, на якому можна засвітити бренд «Укропу», – досить непогана технологія заохочення. Тип паче, що раніше укропівці влаштовували масові дійства лише в Луцьку, а на рівні області їхні позиції поки не настільки сильні. Технологію обжинок випробували не тільки на Волині. Так, на сайті партії можна знайти інформацію про такі дійства на Вінничині та Київщині.

Окрім «обжинок» на рівні районів стартує всеукраїнський концертний тур від партії «Укроп» «Патріоти єднають країну». Організатори повідомляють, що «цими вихідними – 3-4 жовтня, стартує всеукраїнський тур «Патріоти єднають країну», який відбуватиметься за підтримки «Українського об’єднання патріотів – УКРОП». У рамках туру в більш як 40 великих та малих містах України пройдуть концерти відомих вітчизняних виконавців: гуртів «Друга ріка», «Танок на майдані Конго», співачки Lama, фіналістки проекту «Голос країни» Тані Решетняк, а також місцевих митців».

Концерти як спосіб агітації в Україні використовують дуже давно. «Укроп» тут не став першовідкривачем. Це досить ефективний спосіб агітації, бо відносно «крутих» зірок пов’язуватимуть із цією політичною командою. Політтехнологи добре розуміють, що замість тривалого та аргументованого переконання виборців простіше впливати на їх підсвідомість. Значна частина електорату хоче «хліба (гречки) і видовищ». І саме за такою логікою працюють найбагатші партії, зокрема і «Укроп».

Антон БУГАЙЧУК

**********

Це лише перший із кількох матеріалів про використання «гречки і видовищ» під час виборчої кампанії на Волині. Якщо ви стали свідками таких методів агітації на Волині, надсилайте інформацію на електронну пошту var.volyn@gmail.com та на сторінку у Facebook автору матеріалу Антону Бугайчуку.