Інтерв’ю з фахівцем: транспортник Олег Колеснік (част.1)

Колеснік

На ВАРі стартує нова рубрика, яка має назву “Інтерв’ю з фахівцем”. В її межах ми спілкуватимемося з лучанами, які є фахівцями в своїй сфері. Говоритимемо про проблеми, досягнення і майбутнє. Герой першої публікації – Олег Колеснік.

Він очолює підприємство “АТП Луцьк”. Сьогодні воно обслуговує міські маршрути №31 та 47. Також автобуси підприємства їздять за маршрутами: “Луцьк-Садів”, “Луцьк – “Лісова Пісня”, “Луцьк-Дідовичі”, “Луцьк-Промінь”.  Крім того “АТП Луцьк” займається нерегулярними перевезеннями.

***************

Як ти прийшов у цей бізнес?

Купив автобус “Мерседес”. У 2002 році почав займатися перевезеннями на базар у Хмельницький. Тоді це був дуже популярний маршрут. Потім  купив нові автобуси, в 2003-2004 році. Потім знайшов можливість займатися міжнародними перевезеннями, а з 2010 року підприємство обслуговує маршрути в області та місті.

На фірмі працює 40 людей, понад 20 автобусів. Є українські “Богдани”,  “Еталони” і закордонні “Мерседеси”.

 

Щоб ти змінив у транспортній галузі Луцька?

Основна проблема – маршрутна мережа, яка складається частково з старих, часто переобладнаних з вантажних, автобусів, які своє від’їздили. Йдеться не тільки про міські маршрути, але й сполучення з населеними пунктами, які оточують обласний центр.

Крім того потрібно вносити зміни в схему маршрутів. Якщо взяти маршрут №8 від Старого ринку до 40-го, то він не прибутковий. Його функція була возити людей з Центрального ринку додому, коли містом ще їздили старі “Мерседеси” і вони не справлялися з пасажиропотоком. Сьогодні з “Богданами” ця проблема вирішена. І таких маршрутів по Луцьку є досить багато.

Автобуси на них виїжджають, а їх треба заправити, оплатити роботу водія, якусь виручку він приносить. Однак через його роботу падає рентабельність інших автобусів, які могли б цих пасажирів забирати.

Тому потрібно скоротити кількість маршрутів. Це – забере з вулиць частину автобусів і водночас збільшить рентабельність інших маршрутів.

Взагалі питання реформування маршрутів здається болючим, але ж зняли автобуси з маршруту №15, і ніхто за ним і не плаче. Їздять тролейбуси – екологічно чистий транспорт. Ціна проїзду зменшилася. Тобто тут у міської влади є можливість маневрувати та шукати можливості для оптимізації мережі.

 

А які маршрути можна знімати вже сьогодні?

На мою думку, в першу чергу потрібно скасувати 16, 17 і 17а. Ті, які закривають ринки. На сьогодні вони забирають людей у інших автобусів. Наприклад, №19, 22, 24 та інші. Ці автобуси могли б возити пасажирів з ринків, а звільнені маршрутки перекинули б на окраїни, де зараз відчувається нестача. Там теж живуть люди, яким треба в 21-ій, 22-ій чи й 23-ій годині дістатися додому.

Крім того автобуси цих маршрутів мають монопольне право на стоянку на зупинці біля Центрального ринку. Через що: перше – ускладнюють рух транспорту на цій ділянці вулиці Глушець, друге – ускладнюють рух громадського транспорту на цій зупинці. Стає чотири автобуси і тролейбусу вже важко заїхати. Знімемо їх і лучани подякують владі за те, що нарешті зменшилися “тягучки” біля Старого базару.

 

Тоді виникне проблема – водії скорочених маршрутів можуть втратити робочі місця.

Якщо треба в місті щось поліпшити, то можна й піти на жертви.

Тим більше економічна ситуація в країні не кращає і зарплати водіїв збільшуються. Збільшуються витрати на обслуговування транспорту. Відповідно з часом знову зайде мова про зміну вартості проїзду на 4 гривні. А ця оптимізація дозволить збільшити дохід і відсунути час здорожчання.

І ви спитайте в лучан, що їм подобається – 4 гривні за проїзд чи 20 безробітних водіїв?

Додам, що нашим водіям не важко знайти роботу. Особливо тим, хто має візу і досвід поїздок за кордон. Їх з руками і ногами забирають в Польщу на зарплату мінімум 800 євро.

 

Їх переманюють чи вони самі шукають можливість?

Самі шукають можливість. Виїжджають з фірми, а потім і інших кличуть. Тобто якщо водій матиме бажання, то не пропаде і без роботи не сидітиме.

 

Чи достатньо в Луцьку водійських кадрів?

Недостатньо. Як я вже казав, є такі, хто виїжджає за кордон. Це велике проблема на сьогоднішній день. Найти нового водія досить важко. Ми стикнулися з тим, що виграли нові маршрути і не могли знайти водіїв. Як правило хороші кадри намагаються зберегти і вони тримаються хорошого місця роботи. А тих, кого дають з центру зайнятості, вони вічно там і будуть.

 

А які ще є шляхи знайти водія?

Як правило вони самі приходять і залишають свої резюме. З’явилося місце – ми телефонуємо.

За віком водії діляться на дві групи – ті, кому в районі 30-ти і передпенсійного віку. З старшими водіями простіше не помилитися, бо за півгодини ти бачиш, що він може, якщо влаштовує працюємо, ні – прощаємося. З молодими можна попрацювати, десь їх підтягнути і якщо в них все виходить – продовжуємо співпрацю. Поки ти не обпечешся і не виясниш, що вони собою являють, ти цього не відчуєш.

Обов’язково перевіряємо старі місця роботи. Дзвонимо, розбираємося, чому звідти звільнили чи сам пішов.

Це неправда, що молоді водії недисципліновані або хамовиті. Все дуже індивідуально і залежить від людини.

 

А як побороти хамство водіїв?

На щастя, це явище не має масового характеру. І в порівнянні з іншими проблема галузі, вона не така й велика. Найкращий шлях – це створення своєрідного “чорного списку”. Всі перевізники мають домовитися, щоб не брали на роботу водії, які себе заплямували такими вчинками.

Додам, що часто в хамстві винні й самі пасажири. Водію часом доводиться перевезти тисячу людей за день і десь він не витримує, “вибухає”. В кожному випадку треба розбиратися індивідуально.

Взагалі професія водія – це робота для фанатиків. Якщо це є, є якісь зародки в людині, вона любить вчитися. Якщо цього нема, ми маємо скарги з боку пасажирів, або автобуси, які стоять на ремонті більшість часу.

 

Як Кабмін розраховується за пільговиків?

Це ще одна проблема нашої галузі. Наше підприємство відшкодування отримує частково. Якщо взяти суми, які озвучує прем’єр на відшкодування і розбити на одного пільговика, то виходить на рік держава дає 47 гривень. Цього катастрофічно не вистачає.

Якщо ще в районі хоч щось віддають, то в місті – ні.

 

А який вихід?

Вихід має бути європейським. Правильно зробити рівень знижки на проїзд. Хай би домовилися про 25,30, 50 відсотків для пільговиків. Для кожної категорії – своя знижка. Хоча теж пільговики бувають різні. Наприклад, є пільга для багатодітної сім’ї, а дитина ходить з “Айфоном”. Я вважає, що це неправильно.

Крім того пільговики завантажують транспорт і займають місця людей, які, наприклад, спішать на роботу

От в Луцьку є магазин на проспекті Соборності, де продають соціальний хліб і там постійно великі черги. Туди їдуть старші люди, які мають безплатний проїзд у тролейбусах. Потім є місце, де дешево продають картоплю. А в інший день десь теж щось дешево продають. Тому маємо зранку забиті тролейбуси, а хтось запізнюється на роботу.

Також те, що не компенсовують перевезення пільговиків створює штучне нагнітання між водіями і пасажирами. Ті мають право на безплатний проїзд, а той втрачає дохід, бо уряд грошей за проїзд не повертає.

Особливо така проблема відчутна влітку в дачних маршрутках, коли до 80% пасажирів – пільговики. А перевізникам нема чим заправити маршрутку. А якби була знижка, то пасажири подумали б: може їздити рідше.

 

А ти за пільги чи більшу зарплату?

Більшу зарплату. Ми тоді побачимо реальну картину потреби в тролейбусах на кожному маршруті. Якщо забрати пільговий проїзд, то скільки люди їздитимуть. Якщо взяти 15-ку, то туди не можна сісти, бо вони зранку забиті і люди на роботу не їдуть, а сідають на маршрутку й платять дорожче.

Повинна бути система адресної допомоги. Безумовно бізнес повинен мати соціальну складову, але ж не таку, що призводить до збитків.

 

В якому стані луцькі дороги?

Я їжджу багато по Україні і в Луцьку дороги хороші. Є недоліки. Але на сьогодні в порівнянні дороги набагато кращі. Особливо радує, що роблять центр, де велика кількість машин. Вони їдуть новою дорогою, їм не потрібно об’їжджати ями. Відповідно витрачається на проїзд менше часу. Плюс автомобіль краще зберігається, зменшуються амортизаційні витрати.

 

В нас всі міські маршрутки проходять через центр. Це плюс чи мінус?

В нас географія міста така. По-іншому не можна зробити. Транспортна мережа виглядає як вісімка. Нема варіантів як її розвантажити чи розвернути по-іншому. Можливо, в майбутньому будуть зміни.

Далі буде…

 

Розмовляв Анатолій КОТЛЮК