На Волині прихожани не можуть «по-божеськи» поділити церкву

Церква УПЦ

У селі Охнівка Володимир-Волинського району дві парафії не можуть поділити церкву. Громада на загальних зборах висловилася за об’єднання церков Української православної церкви Московського патріархату та Київського патріархату в єдину під крилом останнього.

Проте віряни УПЦ МП, яких в Охнівці близько двох десятків, не хочуть переходити до Київського патріархату.

Церкву Івана Богослова в Охнівці закладали як храм Київського патріархату, але «магічним чином» вона «відійшла» до “московської”.

«Там закладався фундамент  і капсула Української православної церкви Київського патріархату і все село це знає», – розповідає охнівчанин Іван Гомза.

K1024_DSC_0171

Поки ж церкву не збудували, люди ходили на служби  у маленьку капличку Київського патріархату, обладнану у місцевому клубі, де і зараз діє церква УПЦ КП.

 

Отож селяни пригадують, що коли церкву зводили, то кошти на будівництво збирали всією громадою і землю виділили саме під церкву Київського патріархату. Проте після того, як збудували стіни, у громади закінчилися кошти. Тоді на арені з’явився Анатолій Вітрук –  керівник ТЗоВ «Прогрес», який запропонував добудувати церкву.

«Голова колгоспу Вітрук у присутності голови райради та владики пообіцяв, що церква буде Київського патріархату, лише за умови, що з церкви піде священик Михаїл», – додають селяни. Причин, чому Вітрук  просив «забрати» священика КП, не називають. Потім з’явилася ще одна умова – церква має підпорядковуватися Московському патріархату.

«Церкву добудували, він привіз московського батюшку. Посвятив і церква стала московською», – пригадують люди. Та тоді ніхто особливо не протетсував.

Конфлікт почав розгоратися восени минулого року,  коли у церкву прийшов новий священик Віталій.  Каменем спотикання стало те,  що у церкві почали молитися за патріарха Кирила. Це обурило людей: мовляв, як можна молитися за Кирила, який благословляє танки, які вбивають українців? До того ж, за словами одного з місцевих учасників  АТО, батюшка на сповіді назвав його «великим грішником». Також, зі слів людей, було кілька випадків, коли людей «просили» вийти з церкви.

«Поки там був батюшка Петро, то він завжди молився за єдину, Богом неподільну Україну, а не за Кирила. Сім років люди мовчали, але коли сталась війна, наші хлопці були там. Ми йдемо на Схід воювати, а тут в нас в Охнівці моляться за Кирила», – додає Костянтин Броницький. Тож після випадку з бійцем прихожани почали масово переходити до УПЦ КП.

Щоб знайти компроміс, прихожани КП пропонували організувати відправи у церкві почергово, але прихожани МП відмовляються навідріз.

«Нам колись доводили, що Московський правильний, канонізований, а московський не правильний. Зараз вони доводять, що це не московський,  а який же?» – дивуються люди.

Загострило ситуацію ще й те, що 2 серпня звільнили місцевого церковного старосту – нібито зібралася громада і вирішила, що староста не матиме доступу до храму. Тому люди вирішила, що так далі бути не може і 2 серпня організували збори.

«Ми людей з Охнівки, які ходять до Московського патріархату теж просили прийти на збори, але вони не схотіли. Не прийшов і голова сільради», – додає Гомза.

На збори, які відбулися 16 серпня, прийшли 133 людини – більшість населення села.  Обговорювали питання створення у селі єдиної Української православну церкву Київського патріархату – таку ідею підтримали одноголосно, усі підписалися у протоколі зборів.

Прихожани УПЦ КП кажуть, що відтоді до церкви УПЦ МП кожного тижня привозять багато людей з ближніх районів. Люди не розуміють, для чого це відбувається, але припускають, що для демонстрації великої кількості прихожан.

Вітрук, за словами людей, «не з’являється на зборах ні тут, ні там».  Поспілкуватися з ним не вдалося і нам – вдома екс-депутата не виявилося, а телефон взяв чоловік, який сказав, що номер більше Вітруку не належить.

Втім, поки ми розмовляли з прихожанами церкви Київського патріархату, десь на другій годині відправи до церкви УПЦ МП під’їжджали великі групи людей.

 

На питання звідки вони, відповіли, що з  Луцька, і почали наполегливо запевняти, що мають право сюди їздити, «бо давали гроші на церкву».

«Кожного тижня привозять людей ледь не з усієї Волині – щоб показати, як багато там прихожан», – каже Костянтин Броницький. З Охнівки ж у церкві лишилося зовсім мало прихожан.

Водночас представники УПЦ МП заперечують слова опонентів. «Ми самі ніколи нікого не виганяли», – каже отець Віталій. За його словами, він поважає їхню конфесію, але храму віддавати не будуть нікому.

«Ці люди вклали своє життя, свою працю, а  якщо відібрати храм, то це рівнозначно відібрати життя», – каже він.

K1024_DSC_0230

Інформацію про те, що він вигнав старосту та не причащав воїнів назвав дезінформацією.

У розмову вступив старший благочинний Ковельської округи Володимир, який зазначив, що «розколоти церкву не дадуть».

K1024_DSC_0231

«В мене складається враження, що ЗМІ це роблять навмисно. Приставку Московський патріархат придумали. Це на нас такими методами сталінськими намагаються вчепити ярлик шпигуни Англії та далі це все робити»,-  додав Володимир, підкреслюючи, що їхня церква має контакти з багатьма церквами і «це додає ваги та показує, що ми церква, яку визнає увесь православний світ.

З натовпу прихожан УПЦ МП чуємо репліки «вони там вісім років молилися, хай далі моляться» та «ми церква, якій вже тисяча років, а цій церкві раптом 25 років, і я так розумію, що то є самозванці».

Поміж собою прихожани УПЦ називають людей, які ходять до Київського патріархату «богоборцями, що хочуть омерзити храм».

«В нас нема конфлікту», – додає отець Віталій та стверджує, що його прихожани «хочуть спілкування», тож 26 липня ішли з проханням спілкуватися, але нічого не вийшло.

«Їм надали приміщення.  Вони, на жаль, палець об палець не вдарили і результат – краще забрати новий освячений храм, ніж будувати новий», – додає Віталій. Каже, що його парафіянам погрожували «вивезенням в ДНР і ЛНР», а людей, яка приїжджають на відправи вважає духовною родиною, яка прибуває підтримати та допомогти.

«Наша церква – то є корабель, що веде до Царства Божого, то всім бажаю його унаслідувати», – підсумував настоятель храму.

Проте охнівчани сподіваються, що прихожани «московської» УПЦ таки погодяться об’єднатися та слухати відправи українською мовою та молитися за українське військо. Вважають логічним і законним те, що громада більшістю проголосувала об’єднання в одну церкву і має право проводити службу у храмі, який збудований коштом та руками саме громади, а не котрогось з патріархатів.

«Я живу тут змалечку. Колись їздила в Луцьк, то їздила з покійною касиркою  у Луцьк реєструвати церкву Київського патріархату. Я вважаю, що зараз ми повинні всі разом ходити. Ми не хочемо ту церкву собі приховати – ми хочемо молитися всі разом», – каже одна з прихожанок УПЦ КП. Вона сподівається, що церкви таки об’єднаються.