Інтернет-ЗМІ Волині: власники, таємниці та амбіції

1

На Волині більшість інтернет-ЗМІ фінансуються представниками політичних кіл, які використовують їх у своїх політичних іграх.

Саме тому не зайвим буде розібратися, яке видання і кому належить, аби зрештою зрозуміти, як різні мас-медіа інтерпретують для нас реальність, – пише ВолиньPost.

Кому ж і для чого служать волинські ЗМІ? Якщо говорити про друковану пресу чи про телебачення, то тут більш-менш ситуація зрозуміла. Більше секретів мають Інтернет-ресурси.

Розпочнемо з наймолодших видань, які стартували на медіаринку порівняно недавно.

Інтернет-видання «БУГ»

Інтернет-видання БУГ, що позиціонує себе як інформаційний проект західної Волині, розпочало свою роботу з серпня 2014 року. Офіційно ж видання було зареєстроване тільки в травні 2015 року.

Кому належать волинські ЗМІ

«Портал заснований групою однодумців, молодих та перспективних журналістів і тих, кому небайдужа доля країни та регіону, котрі щодня пропонуватимуть читачеві найсвіжіші новини суспільного, політичного та культурного життя нашого регіону», – зазначається на сайті.

Хто ж ця група однодумців? Це та ряд інших запитань ми поставили редактору видання Андрію Медині. Втім, відповіді так і не отримали.

На Волині БУГ приписують нардепу Ігорю Гузю. Власне запуск сайту співпадає зі стартом передвиборчих перегонів.

У державному реєстрі друкованих ЗМІ та інформаційних агентств знаходимо, що засновником БУГу є Громадська організація «Фундація суспільних перетворень», тобто люди з команди Гузя – Андрій Бокоч, Олександр Лавришик, Наталія Будчик та Сергій Панасюк.

Кому належать волинські ЗМІ

Кому належать волинські ЗМІ

Волинське Агентство Розслідувань

Волинське Агентство Розслідувань – наймолодше ЗМІ на медіаринку Волині. Стартувало воно всього кілька місяців тому.

Власне про видання, редакційну політику та творчі плани ми розпитали у головного редактора ВАРАнатолія Котлюка.

«Нічого незвичайного в нашій редакції нема. Тут і досвідчені, і новачки. Така ситуація, мабуть, в майже всіх редакціях світу. Загалом нас працює семеро. Є троє позаштатних дописувачів. Враховуючи, що в усьому світі інтернет-видання переходять з широкого профілю на вузький, ми обрали основними темами надзвичайні події типу аварій-пожеж, війну на Сході та волонтерку, корупцію у владі. Загалом ті теми, які, на мою думку, сьогодні викликають великий інтерес суспільства. Творчі плани не буду розкривати. Нехай вони залишаються таємницею для наших колег і конкурентів», – розповів він.

Разом з тим, хто власник видання Анатолій Котлюк тримає в секреті: «Я не можу коментувати інформацію про наших інвесторів, оскільки підписував договір з ТОВ «Інформаційне агентство «Волинське Агентство Розслідувань». Відповідно до нього, я не маю права розголошувати інформацію про фінансування та редакційну політику».

У єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців знаходимо інформацію про те, що де-юре засновником ВАР є Світлана Пенцак – людина, яка не відома у журналістиці Волині. Натомість, основний вид її діяльності – дизайн. Хто ж де-факто інвестує у видання залишається таємницею.

Кому належать волинські ЗМІ

Кому належать волинські ЗМІ

Разом з тим на Волині подейкують, що інвестором ВАР є керівник ГФ «Самооборона Волині»Андрій Хведчак. Ще одна версія, що фінансує ВАР народний депутат Ігор Лапін.

«Люди, які кажуть, що «Волинське Агентство Розслідувань» – це моє видання, може не знають, що я живу з трьома дітьми на зйомній квартирі. Думаю власники своїх інформаційних агентств в таких умовах не живуть. Не моє, – спростовує плітки Хведчак. – У «Самооборони», на жаль, поки що взагалі криза. На патрулювання та бензин гроші шукаємо, щоб хлопці виїжджали. Те, що я з Котлюком разом зростали в організації МНК, яка зараз «Національний альянс», бігали один за одним по лісі – це причини приязного відношення один до одного. Щодо видання різне чув: чув, що Лапіна, чув, що Палиці, чув, що Єремеєва, чув навіть, що Романюка, що моє – не чув».

Заперечив свою причетність до видання і Ігор Лапін.

Сама ж засновниця ресурсу Світлана Пенцак відмовилася коментувати своє відношення до ресурсу телефоном. Разом з тим, вона пообіцяла зустрітися з журналістами візаві та розкрити усі «таємниці» щодо видання.

«Таблоїд Волині» та «РайонЛуцьк: новини Луцька»

Інтернет-проекти «Таблоїд Волині» та «РайонЛуцьк: новини Луцька» не даремно об’єднуємо разом. Бо хоча концепції видань зовсім різні, зате “дах” у них один.

Офіційним засновником «Таблоїд Волині» та «РайонЛуцьк: новини Луцька» є ТОВ «Агенція медіа технологій «Сід Інформ», яка, як і газета «Сім’я і дім», входить в структуру «Волвест груп».

Засновники Агенції – Юрій Ричук, Людмила Яворська, Валентина Кушнірук та ПП «Вест Девелопмент Груп». Статутний фонд товариства складає півмільйона гривень: Ричук, Яворська та Кушнірук скинулися на агенцію по 75 тисяч гривень. Ще 275 тисяч вклав в товариство засновник «Вест Девелопмент Груп», він же юрист “Волвест груп” Сергій Супрунюк.

Кому належать волинські ЗМІ

Як розповів Юрій Ричук, команда задоволена тим, як стартували проекти. З його слів, поки що все заплановане вдається. Щоправда не без проблем, втім, ті проблеми були передбачувані і з легкістю долаються.

Окрім того, у подальших планах “медіахолдингу” реорганізація і ребрендинг сайту «Сім’ї і дому».

«Це буде Інтернет-проект «Сім’я і дім», – розповів головний редактор видання Юрій Ричук. – Не буду всіх секретів розкривати. Скажу тільки, що це не копія газети. Це буде самостійний Інтернет-проект. Про час його реалізації казати поки що важко. Тому що треба довести до пуття ті проекти, які є».

Що ж до фінансування проектів, то, як запевняє Ричук, виживають видання виключно за рахунок реклами.

Kowel.com.ua

Інтернет-видання “Ковель” орієнтується виключно на ковельську аудиторію. Власник інтернет-видання, а заразом і його редактор Сергій Шаповал розповів про те, звідки виникла ідея створення власного сайту:

“Думка про те, що треба запускати локальний сайт, прив’язаний до певного району не полишала мене ще приблизно з 2012 року. Тоді я працював на сайті “Перець волинський”, який виріс з “Перця ковельського”. Тому ще тоді багато уваги приділяли Ковелю, і я приблизно уявляв, яке там цікаве та насичене життя, яке чомусь ніяк не висвітлюється на обласному та всеукраїнському рівні. Перед очима також був приклад відомого волинського журналіста Богдана Пташника, який створив проект “Вісті Каменя”. Ковель – це не Камінь-Каширський, а фактично друге місто області, тому я і вирішив відкривати перший сайт тут”.

Що ж стосується того, за який кошт ресурс стартував, то зі слів Шаповала, платформу сайту він отримав майже безоплатно, так би мовити, по бартеру.

“Так співпало, що влітку минулого року до Луцька за програмою журналістського обміну між східними та західними редакціями приїхав відомий на Донбасі журналіст Олександр Білінський. Він якраз і займався створенням та продажем платформ для сайтів окремих міст та районів. В активі Білінського були такі успішні проекти як Горловка.юа, Славгород.юа та Макеєвка.юа.

Влітку, під час неформальної розмови у Волинському прес-клубі ми обговорили з Олександром тенденції розвитку локальних ЗМІ, поділилися враженнями від роботи і він запропонував мені співпрацю. Білінський пропонував покупцям свою платформу, але вона в нього була тільки в російськомовному варіанті. Я переклав йому платформу на українську, а він, в свою чергу, зробив для мене сайт Kowel.com.ua. Отак, за рахунок взаємозаліку, фактично безкоштовно я отримав платформу”, – ділиться секретом Шаповал.

“Щодо власника сайту – він належить особисто мені, і це мій проект. На сайті працюю я і декілька дописувачів на гонорарній основі. Також є декілька дописувачів на безкоштовній основі – це місцеві громадські активісти.

Різні корупціонери, які ображені нашими матеріалами, пробують розповсюдити чутки, що мовляв наш сайт фінансується ковельським депутатом міської ради Сергієм Кошаруком. В принципі, мені зрозуміла така логіка – Кошарук перебуває в опозиції до чинної міської влади і не приховує своїх амбіцій поборотися за крісло міського голови. Але хочу запевнити всіх стурбованих – це не так.

Я стараюсь зробити сайт цікавим і отримувати гроші за рахунок комерційної реклами. На сьогодні ми вийшли приблизно на точку беззбитковості і в подальшому плануємо працювати з прибутком. Також я розвиваю подібний сайт міста Горохова, але до нього фізично не доходять руки, тому він працює в тестовому режимі”.

Сергій Кошарук також відкидає свою причетність до інтернет-видання Kowel.com.ua:

“Я думаю, що неправильно зараз коментувати чутки. Давайте ми будемо серйозними людьми, і якщо будемо говорити, то будемо говорити про серйозну річ, а не якісь плітки”, – заперечив він.

ВПЛИВ ІГОРЯ ПАЛИЦІ НА ІНФОРМАЦІЙНУ КАРТУ ВОЛИНІ

Ряд Інтренет-ресурсів Волині приписують олігарху, екс-депутату від Волині Ігорю Палиці. Мова йдеться про «Волинські новини», «Під Прицілом».

Інформаційне агентство «Волинські новини»

Засновником ІА «Волинські новини» є Вікторія Поліщук та депутат Луцької міської ради групи «Новий Луцьк» Ігор Поліщук.

Статутний фонд «ВН» складає 1 мільйон гривень.

Кому належать волинські ЗМІ

Офіс видання «Волинські новини» знаходиться у бізнес-центрі «Директорія». За цією ж адресою знаходиться і благодійний фонд Ігоря Палиці «Новий Луцьк». В цьому таки приміщенні знаходиться приймальня нардепа Ігоря Палиці та його прес-служба.

«Волинська правда»

Ще одне видання, яке раніше пов’язували з Ігорем Палицею – «Волинська правда».

Все тому, що ще зовсім недавно однією із засновниць видання була Ніна Тарасенко, яка, як відомо, свого часу очолювала благодійний фонд Палиці “Новий Луцьк”.

Кому належать волинські ЗМІ

скрін, зроблений 30 червня
скрін, зроблений 30 червня

Втім з першого липня реєстраційними відомостями видання відбулися дивні метаморфози. Відомості про Ніну Тарасенко з реєстру зникають, а керівником “Волинської правди” зазначено Олексія Шумика.

Кому належать волинські ЗМІ

Разом з тим редактори видання будь-яке відношення Тарасенко до “Волинської правди” заперечують. Мовляв, вперше чуємо та й взагалі, хто вона така не знаємо. “Зрікся” екс-засновниці “Волинської правди” і Олексій Шумик, заявивши журналістам, що до видання вона ніякого відношення не має.

«Під прицілом»

За даними ЄДР ТзОВ «Під прицілом» зареєстровано 12 липня 2011 року за адресою м. Луцьк, вул. Ковельська, 3.

Засновник ресурсу, Олександр Стадніцький. Він же є і керівником проекту.

Статутний фонд підприємства складає 1 000 гривень.

Кому належать волинські ЗМІ

Окрім того, на Волині незабаром стартує ще один інтернет-ресурс, за яким стоїть капітал Палиці – однойменний сайт газети «Хроніки Любарта». Наразі тестується бета-версія видання.

Кому належать волинські ЗМІ

На противагу інформаційним ресурсам під егідою Палиці є видання, які підтримують діючого мера Миколу Романюка. Нагадаємо, свого часу одіозний екс-нардеп від Луцька був у хороших відносинах з головою обласного центру, проте ситуація вкрай змінилася.

«Волинський інформаційний портал»

Засновником ПП «Волинський інформаційний портал» є головний редактор сайту Ольга Булковська:

«Я засновник і директор цього приватного підприємства. Воно було зареєстровано офіційно, як цього вимагає держава, в Департаменті підприємництва. Я стала єдиним платником податків в середині жовтня 2009 року», – розповіла Булковська.

Що ж до причетності до «ВІПу» міського голови Миколи Романюка редакторка відповіла:

«Будь-кого, десь і завжди з кимось пов’язують. Особисто мені, я цього не приховувала і висвітлювала свої думки через соціальні мережі, Романюк як громадський та політичний діяч на теренах Волині симпатичний, тому ми маємо нормальну співпрацю. Але разом з тим ми просто висвітлюємо різні гілки влади та різних чиновників абсолютно однаково. Ми ходимо на сесії та комісії, як міської, так і обласної ради. А те, що пов’язують, то я не збираюся жодних чуток спростовувати чи підтверджувати».

Кому належать волинські ЗМІ

ВІДЕОПРОЕКТИ

На сьогодні на Волині працює тільки одне інтернет-видання, що орієнтується на створення повноцінного інтернет-телебачення. Це Громадське.Волинь». Разом з тим незабаром в області стартує також Prozoro.tv».

«Громадське. Волинь»

«Громадське.Волинь» – регіональне онлайн медіа, створене журналістами та громадськими активістами задля неупередженого висвітлення актуальних подій на Волині, – йдеться на сайті видання. – Це медіа не має і не матиме власника, людини, яка диктуватиме, що писати, а про що мовчати. Його засновником є однойменна громадська організація».

«Громадське.Волинь» є регіональним партнером Громадського телебачення. Разом з тим у ЄДР знаходимо інформацію, хто ж стоїть за виданням. Серед його засновників Михайло Шелеп, Юрій Ричук, Дмитро Безвербний, Марія Доманська, Сергій Шараєвський.

Кому належать волинські ЗМІ

Творці видання заявляють, що працюють виключно на власному ентузіазмі, тому надіються на фінансову підтримку з боку меценатів, грантових фондів та пересічних громадян.

Prozoro.tv

Загалом інтернет-телебачення «Prozoro.tv» – загальноукраїнський проект.

На сьогоднішній день у «Prozoro.tv» є два власника. Один із них – Володимир Пащенко. Персона другого поки втаємничена.

«Одного зі своїх партнерів із бізнесових питань я не можу назвати, але основним партнером являюсь я, і тому можу відповідати та говорити про редакційну політику та про те, що має бути на проекті», – розповідає Пащенко.

З його слів, проект має на меті надати незалежним журналістам можливість висвітлення власної позиції, власних журналістських розслідувань.

«На сьогоднішній день є дуже великий поділ між олігархічними групами і кланами ЗМІ, а незалежним журналістам немає можливості вийти на загал зі своєю позицією, зі своїм матеріалом. Тому саме для таких журналістів, для фрілансерів ми і створюємо майданчик. Для того, щоб вони не просто могли розмістити свій матеріал, але ще й могли мати якісь кошти на існування».

Планується, що видання вийде на повну самоокупність, буде утримуватися не за кошти якогось олігарха, а за свою діяльність.

«Наразі проект в процесі встановлення. Щоб ніхто не звинуватив, що проект робиться під вибори, саме після виборів ми війдемо в активну фазу. Цей проект створюється не на місяць, не на два, не на півроку. Він створюється дійсно на десятиліття. Я вважаю, що перспективи в інтернет-телебачення дуже великі. Я цим пробував займатися у 2009 році, був один з перших, які пробивали шлях інтернет-телебаченню, тому маю всі знання і підстави для того, щоб продовжити роботу у цьому напрямку», – зізнається Пащенко.

ПРО НАС

«ВолиньPost»

Де-юре, засновником «ВолиньPost» є компанія Адмірон Холдингз Лімітед, Віргінські острови. Натомість, де-факто власником та керівником проекту «ВолиньPost» є Володимир Пащенко.

Статутний фонд підприємства складає 8 тисяч гривень.

Про редакційну політику видання та фінасові надходження розповів в.о. головного редактора видання Богдан Алексєєв:

«ВолиньPost» – повноцінний, серйозний інформаційний ресурс, який заробляє сам на себе за допомогою реклами.

Кому належать волинські ЗМІ

Кому належать волинські ЗМІ

«Ми – відкрита площадка для всіх. Ми намагаємося на скільки це можливо у сучасній ситуації, не бути однозначними в якійсь конкретній інформаційній позиції. Ми стараємось завжди подати інформацію з двох боків, щоб наші читачі самі мали змогу зробити висновки. Ви не побачите відвертого «мочилова» на ВолиньPost», але ви завжди зможете почитати чи подивитись наші ексклюзивні рубрики”, – запевняє Алексєєв.